علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران

علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران چيست؟

10:428460

علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران چیست و چرا سینه‌های آقایون بزرگ می‌شه؟ این سوالی هست که اغلب مردانی که سینه‌هاشون بزرگه و حالتی غیرعادی داره مطرح می‌کنند. مخصوصاً آقایونی که در سن جوانی و نوجوانی هستند و دوست دارند تی‌شرت‌ها و پیراهن‌های تنگ بپوشند و بزرگ شدن سینه‌ها مانع از این کار براشون می‌شه، با این سوال مواجه هستند که چرا ژنیکوماستی برای اون‌ها رخ داده و چطور باید این مشکل رو برطرف کنند.

در این مطلب کلینیک زیبایی VIP تهران علت‌های مختلف بزرگ شدن سینه مردان رو مورد بررسی قرار دادیم و روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل رو ارائه کردیم. با ما همراه باشید و درباره ژنیکوماستی و درمان اون اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

دلیل بزرگ شدن سینه مردان و پسران

بافت غدد لنفاوی سینه مردها شباهت زیادی به سینه خانم‌ها داره. اما به خاطر اینکه سطح هورمون‌های مردانه یا تستوسترون در بدن آقایان بالاتر هست، این بافت تغییری نمی‌کنه و سینه مردان بزرگ نمی‌شه. اما برای کسانی که تعادل هورمون‌ها در بدن اون‌ها به هم خورده و سطح هورمون زنانه یا استروژن  زیاد شده، این بافت تغییر حالت داده و بزرگ شدن سینه مردن یا پسران رخ می‌ده.

تغییرات سطح هورمون‌های بدن مردان معمولاً در سنین نوجوانی و دوران بلوغ اتفاق می‌افته و در این دوران بیشتر نشانه‌های ژنیکوماستی دیده می‌شه؛ با این وجود حتی در آقایون مسن و کودکان هم ممکنه بزرگ شدن سینه اتفاق بیفته و نیاز به بررسی و درمان داشته باشه.

علاوه بر تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص، اضافه‌وزن و چاقی، ابتلا به بیماری‌ها و… هم می‌تونه علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران  باشه.

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه‌ها در مردان و پسران معمولاً موقتی هست و بعد از مدتی سطح هورمون‌ها به حالت تعادل می‌رسه و این مشکل برطرف می‌شه؛ اما در شرایطی که ژنیکوماستی ماندگار باشه، تنها راهی که برای درمان این مشکل وجود داره استفاده از دارو یا جراحی ژنیکوماستی خواهد بود.

تغییرات سطح هورمون‌های بدن مردان و ژنیکوماستی

عوامل مهم تشدید کننده ژنیکوماستی

گاهی موقع مصرف موارد خاصی باعث می‌شه که شدت ژنیکوماستی بیشتر بشه. این موارد که جزء موارد علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران هستند در ادامه معرفی شده.

• مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی به مقدار زیاد
  • مصرف انواع داروهای آمفتامین
  • مصرف ماری‌جوانا
  • مصرف هروئین
  • مصرف متادون
  • استفاده از داروهای گیاهی مانند روغن چای، اسطوخدوس و … که باعث به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن آقایون می‌شه.
  • تغییرات هورمونی بدن به خاطر بالا رفتن سن

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید

نوع خدمات درخواستی

داروهای به وجود آورنده بزرگی سینه در مردان

داروها هم نقش مهمی در به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن در آقایون دارند و می‌تونند از علت‌های مهم ژنیکوماستی باشند. اگر به خاطر بیماری خاصی دارو مصرف می‌کنید و متوجه تغییر حالت سینه‌هاتون شدید، با پزشک معالجتون برای تعویض داروهای تجویز شده مشورت کنید. لیست داروهایی که به عنوان عوامل مهم بزرگ شدن سینه مردان شناخته می‌شه در ادامه ارائه شده.

• داروهای فلوتامید، فیناستراید و اسپیرونولاکتون و کلیه داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات و بیماری‌های دیگر استفاده می‌شه.
    • مصرف استروئید آنابولیک برای درمان بیماری یا بهبود کارایی و عضله سازی در ورزشکاران
    • افاویرنز و داروهایی که برای درمان ایدز در مردان استفاده می‌شه
    • داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام یا والیوم
    • داروهای ضدافسردگی
    • آنتی‌بیوتیک‌های مختلف
    • داروهای زخم معده مثل سایمتیدین
    • درمان‌های خاص درمان سرطان
    • داروهای مخصوص درمان نارسایی قلبی مانند دیگوکسین
    • داروهای بهبود فعالیت معده مانند متوکلوپرامید

آیا شما کاندید مناسب “ژنیکوماستی هستید یا خیر ؟

عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

بیماری‌های به وجود آورنده ژنیکوماستی

علاوه بر داروها و عواملی مانند الکل و مواد مخدر بعضی از بیماری‌ها هم علت بزرگ شدن سینه در مردان و پسران هستند. از جمله بیماری‌هایی که باعث بروز یا تشدید ژنیکوماستی می‌شه می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• بیماری‌های هیپوگنادیسم مانند نارسایی غده هیپوفیز در تولید طبیعی تستوسترون اختلال ایجاد می‌کنه می‌تونه باعث بزرگ شدن سینه در مردان و پسران بشه.
    • تومورهایی که بیضه‌ها، غده هیپوفیز و غدد کلیوی رو درگیر می‌کنه باعث تداخل هورمون‌ها در بدن آقایون شده و رشد سینه‌ها یا ژنیکوماستی رو به وجود میاره.
    • پرکاری تیروئید موجب تولید مقدار زیادی هورمون تیروکسین در بدن آقایون شده و رشد سینه‌ها رو تشدید می‌کنه.
    • نارسایی کلیه و دیالیز تغییرات هورمونی رو در بدن به وجود میاره و یکی از عوامل تشدید کننده ژنیکوماستی هست.
    • اگر به نارسایی یا سیروز کبدی مبتلا باشید و داروهای لازم برای درمان این بیماری رو مصرف کنید هم احتمال بزرگ شدن سینه‌ها براتون وجود داره.
    • کسانی که به سوءتغذیه مبتلا هستند یا مدت زمان زیادی گرسنگی رو تحمل می‌کنند، سطح تستوسترون در بدنشون کم می‌شه و عدم تعادل هورمونی رو در پی خواهد داشت. این گروه در مدت کمبود مواد غذایی بدن و بعد از اصلاح سبک غذایی‌شون احتمال داره که به ژنیکوماستی مبتلا بشوند.
    علائم نشان دهنده بزرگ شدن سينه مردان و پسران

علائم بزرگ شدن سينه مردان و پسران کدام است؟

بعد از بررسی علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران، باید علائمی که نشان دهنده این مشکل هستند رو هم بشناسید. در ادامه مهم‌ترین علائم ژنیکوماستی رو ارائه کردیم.

• حساسیت لمسی در سینه‌ها
    • درد در سینه‌ها
    • تورم سینه‌ها
    • نامتقارن شدن سینه‌ها و بزرگ‌تر شدن یکی از اون‌ها
    • ترشح مایعات از نوک سینه
    • کشیدگی و شل شدن پوست سینه

روش‌های پیشگیری از بروز ژنیکوماستی

اگر هنوز در مراحل اولیه بروز علائم ژنیکوماستی هستید، یا اینکه هنوز به این مشکل مبتلا نشدید باید روش‌های پیشگیری از بزرگ شدن سینه در مردان و پسران رو هم بشناسید. مهم‌ترین مواردی که می‌تونه از بروز این مشکل در مردان پیشگیری کند عبارتند از:

• اجتناب از مصرف مواد مخدر و الکل
    • خودداری از مصرف داروهای استروئیدی و آندروژنی
    • داشتن رژیم غذایی سالم و اجتناب از لاغری یا چاقی شدید
    • عدم مصرف داروهای خودسرانه
    • مشورت با پزشک معالج برای تغییر یا جایگزین کردن داروهای تشدید کننده ژنیکوماستی

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید

نوع خدمات درخواستی

راه‌های تشخیص ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه مردان

روش‌هایی که پزشکان برای بررسی علت بزرگ شدن سینه مردان و پسران استفاده می‌کنند عبارتند از:

• انجام ماموگرافی
      • انجام آزمایش خون
      • انجام سی تی اسکن
      • انجام ام آر آی
      • سونوگرافی از کیسه بیضه
      • نمونه‌برداری از بافت سینه

روش‌های درمان ژنیکوماستی

بزرگ شدن سینه در مردان معمولاً موقتی هست و نیاز به درمان خاصی نداره. مخصوصاً در کودکان و پسران بالغ این مشکل به صورت دوره‌ای به خاطر تغییرات هورمونی دیده می‌شه.

اما؛ در صورتی که بعد از چند ماه همچنان سینه‌هاتون حالت برجسته داشته باشه و شدت این مشکل نسبت به قبل بیشتر شده باشه، باید به دنبال پیدا کردن روش‌های درمان بزرگ شدن سینه مردان باشید. در ادامه روش‌های درمان ژنیکوماستی ارائه شده.

استفاده از درمان‌های دارویی ژنیکوماستی

در قدم اول پزشک برای درمان بزرگ شدن سینه مردان از درمان دارویی استفاده می‌کنه. البته قبل از شروع دارو درمانی باید علت بزرگ شدن سینه مردان و پسران توسط پزشک متخصص بررسی بشه. اگر پزشک تشخیص بده که متقاضی شرایط مناسبی برای درمان دارویی ژنیکوماستی داره، داروهای مناسب برای درمان مشکل برای فرد مورد نظر تجویز می‌شه.

از جمله داروهایی که برای درمان ژنیکوماستی استفاده می‌شه می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• تاموکسیفن
      • داروهای مهارکننده‌ی آروماتاز مانند آناستروزول

عمل جراحی ژنیکوماستی برای مردان

اگر درمان دارویی برای برطرف کردن مشکل بزرگ شدن سینه در مردان و پسران جوابگو نباشه، باید به دنبال راه جایگزین باشید. عده‌ای سعی می‌کنند با مشکل ژنیکوماستی کنار اومده و بزرگی سینه‌هاشون رو بپذیرند. افراد هم هستند که با جستجو کردن بین عمل‌های زیبایی به دنبال راهی برای برطرف کردن این مشکل هستند.

عمل جراحی زیبایی ژنیکو ماستی برای افرادی که می‌خواهند مشکل بزرگ شدن سینه‌هاشون رو برای همیشه برطرف کنند گزینه مناسبی هست.

قبل از انجام این عمل زیبایی باید در جلسه مشاوره کلینیک زیبایی VIP تهران شرکت کنید. در این جلسه پزشک متخصص علت بزرگ شدن سينه مردان و پسران رو بررسی کرده و سپس آزمایش‌های لازم رو برای متقاضی تجویز می‌کنه. بعد از اون در صورتی که شرایط فرد برای انجام جراحی ژنیکوماستی مناسب باشه، پزشک وقت عمل رو  برای متقاضی رزرو می‌کنه.

کاندیدا های مناسب عمل ژنیکوماستی

کاندیداهای مناسب عمل ژنیکوماستی

برای انجام جراحی زیبایی ژنیکوماستی یا کوچک کردن سینه باید شرایط انجام این عمل زیبایی رو داشته باشید. افرادی که شرایط زیر رو دارند می‌تونند به عنوان کاندیدای مناسب ژنیکوماستی خدمات جراحی کوچک کردن سینه رو دریافت کنند.

• افرادی که سینه اون‌ها بزرگ شده و با وجود درمان‌های مختلف اندازه سینه‌شون تغییر نکرده.
      • کسانی که به لحاظ بدنی و جسمانی سالم هستند.
      • افرادی که دخانیات و الکل مصرف نمی‌کنند.
      • کسانی که رشد سینه‌هاشون کامل شده و تناسب‌اندام دارند.
      • افرادی که نسبت به نتیجه جراحی ژنیکوماستی واقع‌بین هستند.

آیا شما کاندید مناسب “ژنیکوماستی هستید یا خیر ؟

عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول + جواب

1) هزینه درمان بزرگی سینه مردان چقدر است؟
      بر اساس شرایط جسمانی متقاضی و کلینیکی که قصد انجام ژنیکوماستی رو داره مبلغ این عمل زیبایی متغیر هست.
      2)آیا علت بزرگ شدن سینه پسران و مردان همیشه ژنیکوماستی است؟
      در بعضی موارد ممکنه بزرگی سینه مردان کاذب باشه؛ بنابراین به محض بزرگ شدن سینه مردان و پسران نمی‌شه اون رو ژنیکوماستی در نظر گرفت.
      3)آیا سرطان سینه باعث بزرگ شدن سینه‌ها در مردان می‌شود؟
      به طور دقیق نمی‌شه سرطان یا درمان اون رو باعث ژنیکوماستی در نظر گرفت؛ و باید آزمایش‌های لازم برای این موضوع انجام بشه.
      4) چه کسانی بیشتر در معرض ژنیکوماستی هستند؟
      افرادی که تداخل هورمونی دارند یا الکل و دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض بزرگ شدن سینه‌ها و ژنیکوماستی هستند.

کانال ما در اینستاگرام:

[instagram-feed num=6 cols=3 user=”vipclinic_surgery”]