آیا ژنیکوماستی در کودکان رخ میدهد؟ژنیکوماستی به بزرگ شدن سینه‌ها اطلاق می‌شود. این عارضه می‌تواند در هر سنی از جمله دوران کودکی دیده شود. طبق آمارهای ارائه شده حدوداً 45 درصد آقایان درگیر این عارضه می‌شوند و این موضوع در بین نوجوانان حدود ۶۵ درصد است. حدود ۷۵ درصد از افرادی که درگیر بزرگی سینه‌ها هستند، ژنیکوماستی دوطرفه یا بزرگی هر دو سینه را تجربه می‌کنند.

البته این موضوع تنها مختص آقایان در دوران بلوغ نیست و ورزشکارانی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند و افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند نیز ممکن است در طول سال‌های مختلف زندگی‌شان تغییر در بافت سینه را تجربه کنند. بزرگی سینه‌های آقایان ممکن است دردناک بوده و باعث نامتقارن شدن بدن‌ آن‌ها شود.

البته فرد ممکن است از دوران نوزادی به دلیل تغذیه از شیر مادر و بالا رفتن هورمون استروژن در بدن نیز دچار این عارضه شود. برخی دیگر از افراد در دوران بلوغ درگیر ژنیکوماستی می‌شوند و مدت‌ها بعد از آن شاهد بزرگ شدن  سینه‌هایشان هستند. در این مطلب کلینیک وی آی پی تهران علت بروز این مشکل در کودکان را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در صورتی که قصد دارید درباره نحوه برطرف کردن این عارضه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید با تیم متخصص ما در ارتباط باشید.

دلایل ژنیکوماستی در کودکان

ژنیکوماستی در هر سنی از کودکی ممکن است رخ دهد و دلایل متعددی برای آن وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تغییرات هورمونی

شایع‌ترین دلیل ژنیکوماستی در کودکان تغییرات هورمونی طبیعی دوران نوزادی، بلوغ و نوجوانی است. در دوران نوزادی فرزند پسر در معرض استروژن باقی‌مانده از تغذیه از شیر مادر قرار دارد و همین موضوع می‌تواند بزرگی موقتی سینه‌ها را به همراه داشته باشد. این عارضه معمولاً طی چند هفته یا چند ماه پس از متوقف کردن شیر دادن به نوزاد از بین می‌رود. در دوران بلوغ افزایش سطح تستسترون و استروژن می‌تواند بزرگی سینه در مردان را به همراه داشته باشد. البته چند سال بعد از این شرایط، فرد شاهد برطرف شدن بزرگی سینه‌های به طور طبیعی خواهد بود.

دلایل ژنیکوماستی در کودکان

چاقی در کودکان

دومین موضوعی که می‌تواند موجب بروز این عارضه شود چاقی است. کودکانی که در معرض چاقی قرار دارند و دارای اضافه هستند، بیشتر از سایرین بزرگی سینه‌هایشان را در یک طرف یا دوطرف بدن تجربه می‌کنند.

مصرف داروهای خاص

مصرف داروهای خاص مانند داروهایی که برای درمان سرطان پروستات یا مشکلات قلبی استفاده می‌شوند نیز می‌تواند عارضه بزرگی در آقایان به همراه داشته باشد. در این شرایط با متوقف کردن دارو فرد ممکن است به حالت قبل برگردد، یا نیاز مراجعه به پزشک برای درمان داشته باشد.

وجود شرایط پزشکی

در شرایط پزشکی خاصی مانند وجود سندروم کلاین‌فلتر نیز سطح هورمون‌ها در بدن آقایان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند منجر به ژنیکوماستی شود. کسانی که درگیر این مشکل هستند نیز با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانند برای درمان بزرگی سینه‌هایشان اقدام کنند.

علائم ژنیکوماستی در کودکان

بزرگ شدن سینه‌ها در کودکان می‌تواند به صورت خفیف رخ دهد، یا اینکه شدید بوده و علائم خاصی را به همراه داشته باشد. از جمله مواردی که می‌تواند نشان دهنده بروز ژنیکوماستی در نوجوانان و کودکان باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• بزرگ شدن بافت سینه در یک یا هر دو سینه به صورت خفیف، متوسط ​​یا شدید
  • حساسیت یا درد در سینه‌ها به صورت خفیف یا شدید
  • حساسیت به لمس سینه‌ها و احساس درد پس از لمس
  • ترشح شفاف، شیری یا قهوه‌ای‌رنگ از نوک سینه
  • احساس پری یا سنگینی در سینه‌های حجم گرفته و بزرگ شده
  • خستگی و تغییرات خلقی
علائم ژنیکوماستی در کودکان

تشخیص ژنیکوماستی در نوجوانان و کودکان

برای تشخیص ژنیکوماستی روش‌های متعددی وجود دارد. پزشک با توجه به شرایط بدنی فرد ممکن است یکی از این روش‌ها را جهت ارزیابی بروز این مشکل در نظر بگیرد. اولین روشی که پزشکان در نظر دارند، معاینه فیزیکی سینه‌ها و توجه به بزرگی و حساسیت آن‌ها است. در صورتی که سینه‌های فرد بیش از حد بزرگ شده و نسبت به حالت طبیعی متفاوت باشد، امکان بروز این عارضه برای او وجود خواهد داشت.

سابقه پزشکی موضوع دیگری است که افراد متخصص در این زمینه به آن توجه می‌کنند. در صورتی که فرد بیماری خاصی داشته باشد یا داروی خاصی مصرف کند، احتمال بروز این عارضه برای او شدیدتر خواهد بود. انجام آزمایش خون جهت سنجش سطح هورمون‌های تستسترون و تجویز سونوگرافی ماموگرافی از دیگر مواردی است که به متقاضیان کمک می‌کند تا در زمینه بروز این عارضه برای نوزادان و کودکان اطلاعات به دست بیاورند. پس از بررسی نتایج این آزمایش‌ها و علائم متقاضی، پزشک درباره بروز ژنیکوماستی نظرش را اعلام کرده و درمان‌های لازم را ارائه می‌دهد.

درمان ژنیکوماستی برای کودکان

کودکان که به علت تغییرات هورمونی یا تغذیه شیر مادر با این عارضه مواجه شده‌اند معمولاً نیاز به درمان ندارد و این مشکل به طور خود به خود برایشان از بین می‌رود؛ اما در صورتی که این عارضه تا سنین جوانی ماندگار باشد، لازم است که متقاضی برای تنظیم هورمون‌هایش اقدام کند.

مشکل بزرگی سینه ناشی از چاقی نوزادان کودکان نیز با کاهش وزن از بین می‌رود و معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد؛ اما در صورتی که این مسئله به دلیل مصرف دارو یا شرایط پزشکی باشد، لازم است که متقاضی برای انجام درمان‌های جدی اقدام کنند. در صورتی که به خاطر مصرف دارو این مشکل رخ داده باشد، پزشک با تنظیم دوز دارو یا تغییر آن می‌تواند این عارضه را تا حد قابل توجهی کنترل کند. در صورت وجود بزرگی سینه به دلیل بیماری نیز فرد می‌تواند پس از درمان شاهد بهبود وضعیت خودش باشد.

چرا کلینیک وی آی پی تهران برای درمان ژنیکوماستی در کودکان؟

کلینیک وی آی پی تهران به عنوان یکی از بهترین کلینیک‌های زیبایی ایران شناخته می‌شود. این مرکز زیبایی بهترین متخصصان فعال در زمینه جراحی سینه و عمل‌های متنوع را گرد هم آورده تا بتواند تمام عمل‌های زیبایی را با نتیجه قابل قبول برای متقاضیان انجام دهد. کسانی که درگیر بزرگی سینه‌هایشان هستند می‌توانند با مراجعه به این مرکز تحت خدمات درمانی قرار بگیرند و مشاوره‌های قبل از عمل را از افراد متخصص دریافت کند. همچنین تیم متخصص کلینیک وی آی پی تهران در طول درمان و پس از آن نیز با متقاضی همراه خواهند بود تا زمانی که فرد به طور کامل دوره نقاهت را طی کرده و بهبودی کامل پیدا کند.

نشانه‌های ژنیکوماستی؛ چگونه ژنیکوماستی تشخیص دهیم؟

نتایج قابل قبول عمل‌های زیبایی انجام شده توسط این مرکز و نظرات مشتریان آن نشان دهنده کیفیت بالای ارائه خدمات در این کلینیک زیبایی است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید به تیم مشاوره کلینیک وی آی پی تهران در ارتباط باشید.

کودکان حساسیت بیشتری نسبت به بزرگ‌سالان در زمینه مواجهه با بیماری‌های مختلف دارند. افرادی که درگیر ژنیکوماستی هستند نیز این شرایط برایشان صدق می‌کنند. به همین دلیل است پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید با صبر و حوصله علت بیماری کودکان یا نوجوانان را بررسی کرده و سپس درمان‌های لازم را برای آن‌ها تجویز کنند. دادن اعتماد به نفس به فردی که به این عارضه مبتلا است و توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم برای بهبود شرایط او از جمله مواردی است که به متقاضیان کمک می‌کند تا شرایط روحی مناسبی را در طول درمان و پس از آن داشته باشند.

اگر هیچ کدام از درمان‌های دارویی رژیم غذایی و غیره تاثیرگذار نبود، پزشکان در سنین بالاتر عمل ژنیکوماستی را برای فرد تجویز می‌کند. در این عمل زیبایی بافت‌های اضافی و چربی‌های ناحیه سینه برداشته می‌شود و متقاضی می‌تواند با ظاهر جدیدی در اجتماع حضور پیدا کند و دیگر درگیر بزرگی سینه‌هایش و ناراحتی و اضطراب ناشی از آن نخواهد بود.

تشخیص ژنیکوماستی در نوجوانان و کودکان

ژنیکوماستی در بدنسازی چیست؟
این عارضه در بین بدنسازان به دلیل مصرف داروهای استروئیدی و تغییرات هورمونی ناشی از تمرینات سنگین دیده می‌شود.
ژنیکوماستی در بلوغ چیست؟
به دلیل نوسانات هورمونی و افزایش هورمون زنانه یا استروژن در دوران بلوغ پسرها دچار عارضه بزرگی سینه می‌شوند.
درمان خانگی ژنیکوماستی چیست؟
درمان خانگی قطعی برای رفع این عارضه وجود ندارد. با این وجود فرد با کاهش وزن، ورزش منظم و تغییر برنامه غذایی خودش می‌تواند تا حد امکان به رفع این عارضه کمک کند.
عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان چیست؟
از عوارض شایع این عمل برای آقایان می‌توان به عفونت محل عمل، خونریزی، باقی ماندن جای زخم، بی‌حسی محل عمل یا عدم تقارن سینه‌ها پس از جراحی اشاره کرد.
درمان ژنیکوماستی با تاموکسیفن نتیجه دارد؟
تاموکسیفن دارویی است که برای درمان سرطان سینه در زنان تجویز می‌شود. این دارو جهت مسدود کردن اثرات استروژن کاربرد دارد و در برخی از مردان می‌تواند بزرگی سینه را کنترل یا درمان کند.
هزینه عمل ژنیکوماستی چقدر است؟
عوامل مختلفی از جمله محل زندگی شما، تجربه جراح و پیچیدگی عمل در تخمین هزینه عمل ژنیکوماستی موثر هستند.
درمان ژنیکوماستی با ورزش ممکن است؟
ورزش منظم می‌تواند به کاهش وزن و افزایش سطح تستوسترون کمک کند. در نتیجه کسانی که سینه‌هایشان بزرگ است می‌توانند با داشتن برنامه ورزشی منظم تا حد امکان این عارضه را کنترل کنند.

نتیجه گیری

در این مطلب به طور کامل درباره ژنیکوماستی در کودکان صحبت کردیمُ امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.در صورتی که درباره انجام عمل ژنیکوماستی سینه تجربه ای دارید، از طریق کامنت‌ها آن را مطرح کنید. تا متقاضیان این عمل زیبایی، درباره نحوه کاهش درد عمل، داروهای لازم برای مصرف و راهکارهایی که برای این عمل زیبایی مناسب هستند اطلاعات کافی به دست بیاورند.

آیا شما کاندید عمل ژنیکوماستی هستید یا خیر؟ در واتساپ به ما پیام بدید