پف پلک‌های بالا یا تورم پلک‌ها دلایل مختلفی دارد. در بسیاری موارد علت پف پلک بالای چشم به تغییر در سبک زندگی فرد، تغییر در وضعیت خواب، آلرژی به بعضی مواد و موارد این‌چنینی مربوط می‌شود. در چنین مواردی درمان این مشکل کار سختی نیست. گاهی نیز این مسئله نشان از یک بیماری دیگر دارد که در بدن فرد نهفته هست. در این‌گونه موارد، ابتدا باید دلیل اصلی پف پلک‌ها مشخص شود و سپس به درمان آن بیماری پرداخته شود. با درمان بیماری، پف پلک‌ها هم برطرف می‌شود.

البته در مواردی هم پف پلک‌ ها به بالا رفتن سن افراد ارتباط دارد که ممکن هست برای رفع آن نیاز به درمان پزشکی و جراحی باشد. با ما در کلینیک vip همراه باشید تا علت پف پلک بالای چشم و راه‌های برطرف کردن آن را بررسی کنیم.

علت پف پلک بالای چشم یا ورم چشم چیست؟

علت پف پلک بالای چشم جمع شدن آب و چربی در زیر پوست پلک هست. البته این مسئله دلایل اصلی‌تری دارد که ریشه آن را باید در بیماری‌ها و موارد دیگر جست‌ و جو کرد. اما دلیل این مسئله هرچه باشد، در بیشتر موارد، این مشکل با علائم دیگری همراه می‌شود. بررسی عوارض همراه با پف پلک هم می‌تواند به شناخت دلیل اصلی تورم پلک کمک کند. اما چه مشکلات و عوارضی همراه با پف پلک در چشم‌ها دیده می‌شود؟

مشکلات همراه با پف چشم که در چشم‌ها دیده می‌شوند:

همان‌طور که اشاره شد، همراه با پف پلک‌ها، برخی از مشکلات دیگر نیز ممکن هست در چشم‌ها دیده شوند. برای بررسی دقیق‌تر علت پف پلک‌ها، این عوارض هم باید مورد بررسی قرار بگیرند:

* سوزش چشم، خارش چشم یا احساس خراش در چشم.

* احساس درد در پلک.

* کوچک شدن یا بسته شدن کامل پلک‌ها.

* حساسیت چشم‌ها به نور.

* ریزش اشک از چشم‌ها.

* ترشح از چشم.

* قرمزی پلک و چشم.

* خشکی پلک یا پوسته‌پوسته شدن آن.

جهت مشاوره رایگان و تماس کارشناسان ما با شما لطفا فرم زیر را پر کنید

علت پف پلک بالای چشم چیست؟

پف پلک‌های بالا دلایل زیادی دارد که آگاهی از برخی از آنها می‌تواند برای شما کارساز باشد.

1- خواب نامنظم، زیاد یا ناکافی:

علت پف پلک‌ های بالا در موارد زیادی، خواب کم، نامنظم یا خواب بیش از اندازه هست. بازگشت روال خواب شما به حالت عادی این مشکل را هم برطرف می‌کند.

2- رژیم خوراکی پرنمک:

خوردن نمک زیاد باعث می‌شود تا بدن آب را در بافت‌های خود ذخیره کند. یکی از بخش‌های بدن که ذخیره‌سازی آب را نشان می‌دهد، پلک‌های شما هست. بدین ترتیب می‌توانیم بگوییم علت پف پلک بالای چشم در افرادی که رژیم پرنمک دارند، می‌تواند همین مسئله باشد.

3- مصرف الکل:

الکل هم خاصیتی مانند نمک دارد. افرادی که الکل مصرف می‌کنند هم دچار جمع شدن آب در بافت‌های مختلف بدن، مانند پلک‌ها می‌شوند.

4- مصرف سیگار:

سیگار کشیدن هم می‌تواند علت پف پلک بالای چشم شما باشد. سیگار تعادل هورمونی بدن را به هم می‌زند و باعث جمع شدن آب در بافت‌های بدن شما می‌شود.

سیگار باعث جمع شدن آب پشت پلک می شود

5- آلرژی:

یکی از دلایل اصلی پف پلک‌ها، آلرژی به مواد مختلف یا حتی آلرژی فصلی هست. در موارد زیادی دیده شده که استفاده از یک کرم باعث به وجود آمدن پف و تورم پلک بالا شده است. گاهی این مسئله با اولین مصرف کرم یا ماده آرایشی دیده می‌شود که در این‌گونه موارد می‌توان آن را کنار گذاشت. اما در برخی موارد هم مدتی پس از استفاده از یک محصول، عوارض آن دیده می‌شود که در این‌طور موارد تشخیص علت پف پلک کمی مشکل هست.

شماره تماس: 09120634472

آلرژی به مواد دیگر هم می‌تواند از علت‌های پف پلک بالا باشد. عطر، گردوغبار، شوینده‌های معطر و حیوانات خانگی هم ممکن است باعث ایجاد آلرژی شوند.

6- گل مژه:

گاهی گل مژه علت پف پلک بالای چشم ها می‌شود. گل مژه دانه‌ای شبیه به جوش هست و روی لبه داخلی یا خارجی پلک خود را نشان می‌دهد. گردوغبار و کثیفی باعث بسته شدن روزنه‌های غده‌های چربی پلک می‌شوند و رشد آلودگی در این غده‌ها باعث ایجاد گل مژه و تورم پلک می‌شود.

7- نور آفتاب:

نور آفتاب دارای پرتوهایی است که برای پوست و چشم شما ضرر دارد. همین پرتوها می‌توانند یکی از علت‌های پف پلک بالای چشم‌های شما باشند.

8- مونونوکلئوزیس:

بیماری مونونوکلئوزیس یک بیماری ویروسی و عفونی هست و بیشتر در کودکان دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند ورم پلک‌ها را در مراحل اولیه ابتلا به آن نشان دهد.

9- تبخال چشمی:

گاهی علت پف پلک بالای چشم یک بیماری چشمی به نام تبخال چشمی است. عامل اصلی این بیماری ویروس تبخال با نام هرپس است که ورم پلک را هم به دنبال دارد.

10- مواد آرایشی:

برخی از مواد آرایشی پلک‌ها را تحریک می‌کنند و باعث ورم و پف پلک‌ها می‌شوند. سایه چشم، چسب مژه، ریمل و مواد دیگر آرایش چشم‌ها هم می‌توانند علت پف پلک بالای چشم شوند.

11- لنزهای چشمی:

استفاده طولانی‌مدت از لنزهای چشمی و گذاشتن یا برداشتن آنها در شرایط غیراستریل علت دیگر پف بالای پلک‌ها هست.

12- کم‌آبی بدن:

بدن شما به آب کافی در طول روز نیاز دارد و در صورتی که آب مورد نیاز به آن نرسد، دست به احتکار آب در بافت‌های مختلف خود می‌زند. جمع شدن آب در پلک‌ها هم می‌تواند یکی از عوارض کم‌آبی بدن شما باشد.

13- بلفاریت:

بلفاریت نوعی التهاب در پلک‌ها، و علت پف پلک بالای چشم هست. این التهاب با پلک‌های متورم و دردناک خود را نمایان می‌کند و ممکن هست با پوسته‌پ وسته شدن پلک‌ها همراه باشد. بلفاریت از بیماری‌های مزمنی است که در طول زندگی فرد با او همراه است.

14- بالا رفتن سن:

بالا رفتن سن و جمع شدن آب و چربی در زیر پوست پلک هم علت پف پلک بالای چشم در افراد با سن بالا است. بالا رفتن سن باعث جمع شدن آب در برخی نقاط بدن، مانند پلک‌ها می‌شود. شل شدن پلک‌ها هم کمک می‌کند تا آب و چربی در پشت پلک‌های بالا جمع شوند و پلک‌ها به حالت افتاده دربیایند.

بالا رفتن سن علت اصلی پف پلک

15- گریه کردن:

یکی از دلایل پف پلک‌های بالا، گریه کردن هست. البته پفی که به این دلیل به وجود می‌آید، با توقف گریه کردن و برگشت فرد به شرایط عادی برطرف می‌شود.

16- اختلال در غده‌های اشکی:

گرفتن یا اختلال در کارکرد غده‌های اشک نیز می‌تواند باعث پف پلک‌ها شود. در این‌طور موارد باید با یک پزشک مشورت شود.

17- عادت ماهانه:

علت پف پلک بالای چشم در خانم‌ها می‌تواند به دوران پریودی آنها مربوط باشد. چند روز پیش از عادت ماهانه، بدن خانم‌ها به ذخیره آب می‌پردازد. اگر این ذخیره در پلک‌ها صورت گیرد، باعث پف کردن آنها می‌شود.

18- مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی:

مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم منجر به جمع شدن آب در پلک‌ها و پف کردن آنها می‌شود. از این شیرین‌کننده‌ها در نوشابه‌ها و خوراکی‌های رژیمی استفاده می‌شود.

19- اختلال در کارکرد تیروئید:

کم‌کاری و پرکاری تیروئید هم می‌تواند به جمع شدن آب در پلک‌ها و پف آنها منتهی شود. با کنترل این بیماری نیز پف پلک‌ها برطرف می‌شود.

20- سلولیت دوروبر چشم:

یکی دیگر از عوامل پف پلک‌ها، سلولیت هست. سلولیت دوروبر چشم نوعی بیماری پوستی هست که باعث التهاب در پلک‌ها و پف کردن آنها می‌شود.

21- سندرم نفروتیک:

سندرم نفروتیک نوعی بیماری مربوط به کلیه‌ها هست. از نشانه‌های بیماری‌های کلیوی، جمع شدن آب در بافت‌های مختلف بدن از جمله پلک‌ها، و ورم آنها است.

راه‌های درمان پف پلک بالای چشم:

راه‌های مختلفی برای درمان پف پلک‌ های بالا وجود دارد:

درمان‌های خانگی:

درمان‌های خانگی مختلفی برای رفع پف پلک‌های بالا پیشنهاد شده است. از نمونه این درمان‌ها می‌توان به استفاده از ماسک‌های مختلف اشاره کرد که همواره در دسترس شما قرار دارند. برای آشنایی بیشتر با این درمان‌ها، 10 روش درمان پف پلک بالای چشم در خانه را بخوانید.

درمان‌های پزشکی:

گاهی علت پف پلک بالای چشم، بالا رفتن سن یا موارد دیگری هست که با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود. در چنین مواردی، درمان‌های پزشکی جایگزین درمان‌های خانگی می‌شوند. درمان‌های پزشکی برای پف پلک‌های بالا شامل موارد مختلفی است:

1- کرم‌ها و پمادهای چشمی:

کرم‌ها و پمادهای مختلفی برای برطرف ساختن پف اطراف پلک‌ها در دسترس هستند. بسیاری از پزشکان این‌گونه کرم‌ها یا پمادها را برای شما تجویز می‌کنند.

2- تزریق ژل:

تزریق ژل به بافت اطراف پلک، آن را پرتر نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا پف پلک‌های بالا دیگر مشخص نباشند. این روش درمانی هم می‌تواند پف پلک‌های شما را بهبود ببخشد.

3- لیفت پلک:

لیفت پلک با نخ یکی دیگر از روش‌های پزشکی در درمان پف پلک‌ ها هست.

4- جراحی پلک یا بلفاروپلاستی:

در مواردی علت پف پلک بالای چشم بالا رفتن سن یا موارد دیگری هست که با روش‌های خانگی یا حتی روش‌های دیگر پزشکی قابل درمان نیست. در این‌گونه موارد جراحی بلفاروپلاستی به کمک بیماران می‌آید. تنها چیزی که باعث پف پلک‌ها در افراد با سن بالا است، آب نیست. علت پف پلک در این افراد لایه‌ای چربی است که پف پلک‌ها را بیشتر کرده و به افتادگی پلک هم دامن زده است. چربی ذخیره‌شده در پشت پلک از راه پزشکی قابل درمان است. یکی از راه‌های بدون بازگشت درمان پف پلک‌ های بالا، جراحی بلفاروپلاستی است.

جراحی بلفاروپلاستی را با دو روش می‌توان انجام داد. برش پلک در این جراحی هم می‌تواند با چاقوی جراحی، و هم با  لیزر باشد. در حال حاضر بسیاری از جراحی‌های بلفاروپلاستی با لیزر صورت می‌گیرد و نیازی به بخیه زدن پلک پس از جراحی نیست.

جراحی بلفاروپلاستی با چاقوی جراحی و لیزر

بهترین راه درمان پف پلک بالای چشم:

همان‌طور که اشاره شد، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی درمانی قطعی برای رفع پف پلک و همین‌طور افتادگی پلک‌های بالا است. جراحی بلفاروپلاستی سه تغییر مختلف روی پلک‌های بیمار ایجاد می‌کند. پف پلک با تورم همراه هست و پوست پلک را هم کش آورده است. نخستین کار پزشک این هست که پس از برش پلک، چربی و مایعات زیر پوست پلک را بیرون می‌آورد. قرار دادن ماهیچه‌های پلک در جای اصلی خود، کار دیگر پزشک است. جداسازی پوست اضافه پلک و بخیه زدن پلک یا چسباندن آن نیز پایانی برای این جراحی است.

جراحی بلفاروپلاستی از روش‌های پایدار در رفع افتادگی و درمان پف پلک‌ ها است. البته به این نکته باید توجه داشته باشید که پف پلک‌ها در بسیاری مواقع با روش‌های دیگر درمانی برطرف می‌شود. فقط در صورتی که روش‌های دیگر پاسخ‌گو نباشند، این روش می‌تواند پایانی برای پف پلک‌های شما و همچنین افتادگی آنها باشد.

آیا رفع پف پلک بدون جراحی امکان دارد؟

پیش از درمان پف پلک‌ ها، ابتدا باید علت پف پلک بالای چشم مشخص شود. در مواردی برخی بیماری‌ها، کم‌خوابی، کم‌آبی بدن و موارد دیگری باعث پف پلک‌ها شده‌اند که باید درمان شوند. طبیعی هست در چنین مواردی، پزشک عمل جراحی را به بیمار پیشنهاد نمی‌دهد. در این‌طور موارد درمان بیماری به رفع پف پلک‌ها منجر می‌شود.

اما وقتی پف پلک‌ها در اثر جمع شدن چربی در زیر پوست پلک به وجود آمده است، به آسانی درمان نمی‌شود. در این‌طور موارد نیاز به عمل جراحی بلفاروپلاستی یا درمان‌های دیگر پزشکی هست.

چند پیشنهاد موثر برای رفع علت پف پلک بالای چشم:

* در روز به‌مقدار زیاد آب بنوشید.

* در صورت روبه‌رو شدن یک‌باره با پف پلک‌ها، برای درمان از کمپرس آب سرد کمک بگیرید.

* از ماسک‌های خیار، سیب‌زمینی و کیسه‌های چای سرد برای درمان پف پلک‌ های خود استفاده کنید.

* مصرف نمک را به کمترین اندازه ممکن برسانید.

* خوراکی‌های سرشار از پتاسیم، مانند موز را به رژیم خوراکی خود اضافه کنید.

* صورت خود را با آب سرد بشویید.

* در صورت نیاز، از قطره‌های چشمی برای پیشگیری از تاثیر مواد آلرژی‌زا استفاده کنید.

* به‌ موقع و به‌اندازه بخوابید.

مشاهده نمونه کار های جراحی پلک در اینستاگرام

پرسش‌های معمول درباره علت پف پلک بالای چشم:

1- آیا حرکت‌های ورزشی در رفع پف پلک‌ها مفید هستند؟

بعضی از افراد حرکت‌های ورزشی را برای رفع افتادگی پلک‌ها پیشنهاد می‌دهند. شاید این حرکت‌ها در درمان پف پلک‌ ها موثر باشند، اما در این مورد هنوز چیزی به اثبات نرسیده است. یک نکته را هم به خاطر داشته باشید. حرکت ورزشی اشتباه می‌تواند روی پف پلک‌ها بی‌تاثیر باشد و حتی باعث افتادگی پلک شود.

2- درمان‌های خانگی برای رفع پف پلک شامل چه مواردی می‌شوند؟

درمان‌های خانگی زیادی برای رفع پف پلک وجود دارند. روغن نارگیل، سفیده تخم‌مرغ، چای سبز و سیاه، و ماسک‌های خیار و سیب‌زمینی از نمونه درمان‌های خانگی پف پلک هستند.

3- آیا کرم‌های دور چشم می‌توانند پف پلک‌ها را برطرف کنند؟

بله، برخی از کرم‌های دور چشم هم در درمان پف پلک‌ های بالا تاثیرگذارند. این کرم‌ها خاصیت کششی پوست را به آن برمی‌گردانند و با آب‌رسانی بیشتر به پوست، از شدت پف پلک‌ها کم می‌کنند.

سخن پایانی:

علت پف پلک بالای چشم هرچه باشد، باید به درمان آن پرداخت. داشتن صورت و چشمانی شاداب و بدون پف چهره شما را شاداب‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد. از همه مهم‌تر، زمانی که پف پلک‌ها به دلیل بیماری خاصی هست، باید به شناخت بیماری و درمان آن پرداخته شود. این نکته نیز سلامت شما را به دنبال دارد. در صورت نیاز به مشورت در درمان پف پلک‌ های خود با ما در کلینیک VIP تماس بگیرید.

برای شروع عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند که آیا شما کاندید مناسب “بلفاروپلاستی” هستید یا خیر.*