بررسی دلایل ریزش مو در دوران شیردهی+ روش‌های پیشگیری و درمان

بررسی دلایل ریزش مو در دوران شیردهی+ روش‌های پیشگیری و درمان

ریزش مو مشکلی است که اغلب خانم‌ها و آقایان در طول زندگی خودشان با آن مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی اشاره کرد. در این دوران هورمون‌ها دچار تغییر می‌شوند و بدن مادر به خاطر تغذیه نوزاد ممکن است ضعیف شده باشد؛ بنابراین کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی را می‌توان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ریزش موی شدید و خفیف آن‌ها دانست.

ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی موقتی است و پس از مدتی برطرف می‌شود، اما نمی‌توان تاثیر منفی این موضوع را روی چهره و سلامت روان خانم‌ها نادیده گرفت. چون خانم‌های جوان به سلامتی و زیبایی خودشان اهمیت زیادی می‌دهند و شروع ریزش مو می‌تواند زیبایی و اعتماد به نفس آن‌ها را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

برای اینکه بتوانید یک زندگی آرام و بدون استرس را تجربه کنید و از مادر شدن لذت ببرید، باید دلایل ریزش مو در دوران شیردهی را بشناسید. با شناخت علت‌های این مشکل می‌توانید راهکارهای درمانی که برای آن ارائه شده را پیدا کرده و شدت ریزش مو در شیردهی را به حداقل برسانید. کلینیک زیبایی VIP تهران در این مقاله همه چیز را در این باره برایتان آورده است.

علت ریزش مو در دوران شیردهی چیست؟

کسانی که قصد بارداری دارند دارای شرایط بدنی و جسمانی متفاوتی هستند. همین موضوع باعث می‌شود که بدن خانم‌های مختلف در دوران بارداری و شیردهی واکنش‌های متفاوتی را نشان دهد. یکی از این واکنش‌ها ریزش موی خفیف یا شدید است.

اگر مادر بدنی قوی داشته باشد و تغذیه وی قبل از بارداری و در دوران شیردهی مناسب بوده باشد، ریزش موهای سر برای وی خفیف‌تر خواهد بود؛ اما برای مادرانی که زایمان‌های متوالی را تجربه می‌کنند یا دچار فقر آهن و کمبود ویتامین هستند ریزش مو شدیدتر رخ می‌دهد و گاهی ممکن است با هر بار شانه کردن سرتان شاهد ریزش دسته‌ای موهایتان باشید.

 

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید


    نوع خدمات درخواستی

     

    به طور کلی، با وجود نوسانات زیاد هورمون‌ها در دوران شیردهی و کم شدن مواد مغذی بدن مادر به خاطر تغذیه نوزاد، معمولاً ریزش مو در این دوران دیده می‌شود. با توجه به اینکه  ریزش مو در دوران شیردهی موقتی است، نیازی نیست نگران این موضوع باشید و آن را یک دغدغه بزرگ برای خودتان تبدیل کنید. بلکه باید با روش‌هایی که برای حفظ و تقویت موها ارائه شده به این مشکل غلبه کرده و زیبایی خودتان را حتی در دوران بارداری هم حفظ کنید.

    نوسانات زیاد هورمون‌ها در دوران شیردهی و کم شدن مواد مغذی بدن مادر باعث ریزش مو می‌شود
    علت-ریزش-مو-در-دوران-شیردهی

    ریزش موی دوران شیردهی تا کی ادامه دارد؟

    اغلب خانم‌هایی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند علاقه‌مند هستند که درباره بازه زمانی ریزش مو اطلاعات بیشتری کسب کنند. به همین خاطر است که اغلب متقاضیان می‌خواهند بدانند ریزش موی دوران شیردهی تا چه بازه زمانی ادامه دارد؟

    در پاسخ این سوال باید این موضوع را در نظر بگیرید که ریزش مو دوران شیردهی معمولاً از همان روزهای اول بعد از زایمان شروع می‌شود، اما زمان اوج‌گیری این مشکل حدود 4 ماهگی نوزاد است. پس از آن به مرور ریزش مو کمتر می‌شود و تا 6 ماهگی نوزاد این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

    اگر 6 ماه بعد از زایمان هنوز هم مانند روزهای اول ریزش مو دارید، حتماً باید این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

    چون ریزش زیاد موها می‌تواند به خاطر کمبود مواد مغذی بدن باشد و مادر را ضعیف کرده و سلامتی وی را به خطر بیندازد.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

     

    روش‌های پیشگیری از ریزش مو در شیردهی  و بارداری

    خانم‌هایی که قصد بارداری دارند و نگران ریزش موهایشان در این دوران و زمان شیردهی هستند، باید دلایل ریزش مو در دوران شیردهی و بارداری را بشناسند و تا حد امکان از بروز این مشکلات پیشگیری کنند. چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و می‌تواند تا حد زیادی ناراحتی مادران جوان را به خاطر از دست دادن زیبایی‌هایشان کم کند.

    به همین خاطر در این بخش از مطلب کلینیک زیبایی VIP تهران مواردی که روی ریزش موی مادران شیرده و باردار تاثیرگذار هستند را آورده‌ایم و روش‌های پیشگیری از این عوامل را ارائه کرده‌ایم.

    استرس و اضطراب در دوران بارداری

    وقتی در دوران بارداری و شیردهی هستید، استرس و اضطراب زیادی به سراغتان می‌آیند. دلیل عمده این استرس‌ها می‌تواند تغییر سبک زندگی فرد باشد. چون بارداری و شیردهی تمام بخش‌های زندگی شخصی خانم‌ها از جمله خواب، حمام کردن، غذا پختن، ورزش، کار کردن و… را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در دوران شیردهی” و بارداری باشد.

    بنابراین اولین روش پیشگیری از ریزش مو در این دوران غلبه بر استرس و رسیدن به آرامش است. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید استرستان را در دوران شیردهی کم کنید، از مادر یا همسرتان کمک بگیرید و بعضی از روزها را برای خودتان و رسیدگی به امور شخصی و منزل در نظر بگیرید. چون هر چقدر خانه مرتب تر باشد و سبک زندگی‌تان به قبل از زایمان نزدیک‌تر شود، استرس کمتری به سراغتان خواهد آمد.

    استرس و اضطراب می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در دوران شیردهی و بارداری باشد.
    اصلی-ترین-دلایل-ریزش-مو-در-دوران-شیردهی

    کمبود ویتامین در دوران شیردهی

    حتماً شنیده‌اید که مادران باید دو برابر سایرین غذا بخورند تا بتوانند منابع غذایی دو نفر را تامین کنند! جالب است بدانید که این گفته تا حدودی درست است. چون ویتامین‌ها و مواد مغذی که از مصرف مواد غذایی و سبزیجات و میوه‌ها تامین می‌شوند به اندازه بدن مادر هستند؛ و تغذیه مداوم نوزاد از بدن مادر می‌توان بدن وی را با فقر مواد مغذی مواجه کند.

    برای پیشگیری از کمبود مغذی و ویتامین‌های بدن که یکی از دلایل ریزش مو در دوران شیردهی است، باید به سبک تغذیه‌ای خودتان توجه ویژه‌ای داشته باشید. البته برای اینکه بتوانید تناسب اندامتان را حفظ کنید و ویتامین‌ها را به بدنتان برسانید، باید پروتئین، لبنیات و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خودتان داشته باشید و از زیاد غذا خوردن بپرهیزید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید تحت نظر پزشک باشید و مکمل‌های تجویز شده را برای جبران کمبود مواد مغذی بدنتان مصرف کنید.

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

    کم‌خوابی از دلایل ریزش مو در دوران شیردهی

    نوزادان پس از تولد بسیار کم‌خواب هستند. همین موضوع باعث می‌شود که مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند برای مدت زمان نسبتاً طولانی خواب کافی و باکیفیتی نداشته باشند. با توجه به اینکه بی‌خوابی می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد، مادران در همان روزهای اول پس از زایمان ریزش مو خفیفی پیدا می‌کنند و این موضوع می‌تواند به مرور شدیدتر شود.

    بهترین راه پیشگیری از ریزش مو به خاطر بی‌خوابی این است که، مادر ساعت خواب خودش را با ساعت خواب نوزاد هماهنگ کند. با  این سبک استراحت مادر هم می‌تواند خواب کافی را تجربه کند و پوست و موهای وی دچار صدمه نمی‌شوند. همچنین خواب کافی مادر را سرحال‌تر می‌کند و می‌تواند به خوبی به امور روزمره خودش و خانواده رسیدگی کند.

     

    بهترین راه پیشگیری از ریزش مو به خاطر بی‌خوابی هماهنگی ساعت خواب مادر و نوزاد است.
    پیشگیری-از-ریزش-مو-در-دوران-شیردهی

     

     روش‌های درمان دلایل ریزش مو در دوران شیردهی

    تا به اینجای مطلب روش‌های پیشگیری از ریزش مو  و علت این مشکل را در دوران شیردهی و بارداری متوجه شدیم. حالا نوبت این رسیده که راه‌های درمان این مشکل را پیدا کنیم. اگر حتی با کوچک‌ترین ریزش مویی آرامش  خودتان را از دست می‌دهید و اعتماد به نفس ندارید، این بخش مقاله را حتما بخوانید. چون با کمک راهکارهای ارائه شده در این قسمت می‌توانید حتی در دوران بارداری و شیردهی هم موهایی سالم و پرپشت داشته باشید و از زیبایی خودتان لذت ببرید.

     

    تهیه شامپوهای مناسب ضد ریزش مو

    اولین  و بهترین راهکاری که برای کاهش ریزش موهایتان می‌توانید به سراغ آن بروید تعویض شامپوی خودتان و استفاده از یک شامپوی مناسب است. شامپوهای ضد ریزش مو دارای تنوع زیادی هستند و بعضی از آن‌ها مخصوص استفاده مادران باردار ارائه شده است. این شامپوها معمولاً ترکیبی گیاهی دارند و حساسیت خاصی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کنند. برای خرید شامپو ضد ریزش مو و غلبه بر یکی از دلایل ریزش مو در شیردهی حتماً با پزشکان متخصص مشورت کنید.

    مراقبت روزانه از موها

    داشتن یک روتین مراقبتی روزانه مناسب هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی حفظ موهای سر و پیشگیری از ریزش آن‌ها داشته باشد. یکی از این روش‌ها استفاده از سرم‌ها و ماسک‌های تقویتی بعد از حمام است. همچنین باید موقع شانه زدن موهای خیس، سشوار زدن آن‌ها و … مراقبت‌های لازم را انجام دهید. همه این راهکارها کمکتان می‌کند تا موهایتان را از آسیب‌هایی مانند سوختگی و شکنندگی حفظ کنید.

    توصیه می‌کنیم برای حفظ روتین پوست و موی خودتان ساعت خاصی در نظر بگیرید؛ و در این ساعت از یکی از اعضای خانواده برای مراقبت از نوزاد کمک بگیرید. با این روش می‌توانید همیشه روتینی که در نظر گرفته‌اید را رعایت کنید.

    تغییر برنامه غذایی و انتخاب سبک غذایی سالم

    مادران در دوران شیردهی با کمبود مواد مغذی مواجه می‌شوند. برای اینکه بتوانید این مشکل را کنترل کنید، باید سبک غذایی سالمی داشته باشید. با توجه به اینکه استفاده از غذاهای فست فودی و سرخ‌کردنی می‌تواند ریزش مو را شدیدتر کند، توصیه می‌شود تا حد امکان غذاهای فرآوری شدن را کنار بگذارید و میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و پروتئین‌ها را وارد برنامه غذایی‌تان کنید.

    دوری از عوامل استرس‌ زا

    معمولاً افرادی که به تازگی صاحب فرزندی شده‌اند در پذیرش نقش خودشان و تغییراتی که به وجود آمده مقاومت نشان می‌دهند. مخصوصاً مادران شاغل که پس از به دنیا آمدن نوزاد دیگر زندگی منظم قبلی خودشان را ندارند، در روزها و ماه‌های اول پس از تولد فرزندشان با استرس و اضطراب زیادی مواجه هستند.

    پیشنهاد می‌کنیم برای غلبه بر این استرس‌ها سعی کنید که از آموزش‌های مخصوص دوران شیردهی و مراقبت از فرزند و روانشناسان این زمینه کمک بگیرید. با کم شدن استرس در این روزها می‌توانید به یکی از دلایل ریزش مو در دوران شیردهی غلبه کنید و زندگی شادتری داشته باشید.

    استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های مناسب

    برای جبران مواد مغذی و ویتامین‌های بدن مادر در روان شیردهی می‌توانید از ویتامین‌ها و مکمل‌های مخصوصی که وجود دارد استفاده کنید. این مکمل‌ها مخصوص محافظت از پوست و مو و حفظ تراکم استخوان‌ها در نظر گرفته شده‌اند؛ بنابراین مادران با مصرف آن‌ها می‌توانند دوران شیردهی را بدون مشکل سپری کنند. با مشورت پزشک متخصص می‌توانید مکملی که برای شما بهترین انتخاب است را تهیه کرده و مصرف کنید.

    استفاده از روبالشی‌های ساتن یا ابریشمی

    بالشی که سرتان را روی ن می‌گذارید و می‌خوابید می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو شیردهی باشد. چون روبالشی‌های پلاستیکی روی فولیکول‌ها و ریشه موها تاثیر می‌گذارند و تعریق را  دوباره به پوست و موها بر می‌گردانند. به همین خاطر است که توصیه می‌شود در دوران پس از زایمان از روبالشی‌های نرم و ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موها را حفظ کنند و کمترین میزان اصطکاک را با موها داشته باشند. این روبالشی‌ها جلوی گره خوردن موها و شکنندگی آن‌ها را هم می‌گیرند.

    ماساژ پوست سر با روغن‌های گیاهی

    روغن‌های گیاهی می‌توانند ریشه موها را تقویت کرده و از ریزش آن‌ها مخصوصاً در دوران بارداری و شیردهی پیشگیری کنند. این روغن‌ها را باید روی پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا روغن جذب شود. با مصرف روغن‌های گیاهی می‌توانید می‌توانید شاهد قوی‌تر شدن ریشه موهایتان و خوش حالت شدن آن‌ها باشید.

    سوالات متداول دلایل ریزش مو در دوران شیردهی + پاسخ‌های تخصصی

    1) آیا موهای از دست رفته در دوران شیردهی قابل برگشت است؟
    موهایی که در دوران بارداری می‌ریزند پس از چند ماه به مرور جایگزین می‌شوند و می‌توانید شاهد دوباره پرپشت شدن موهای سرتان باشید.

     

    2)  چه مکمل‌هایی را باید در دوران شیردهی مصرف کنیم؟
    معمولاً در دوران شیردهی خانم‌ها قرص آهن و فولیک اسید مصرف می‌کنند. البته برای انتخاب هر دارویی باید حتماً نظر پزشک را جویا شوید و از مصرف داروهای خودسرانه بپرهیزید.

     

    3) چه موقع باید برای ریزش موی دوران شیردهی به پزشک مراجعه کنیم؟
    اگر ماه ششم پس از زایمان را سپری می‌کنید و همچنان ریزش موی شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم به دکتر مراجعه کنید.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

    [instagram-feed user=”vip_kasht” num=6 cols=3]


    30 نوشته
    کلینیک VIP مارال با مجوز رسمی از وزارت بهداشت با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و با همکاری تیم پزشکی متخصص و مجرب در زمینه عمل های زیبایی ، کاشت مو ، کاشت ابرو ، کاشت ریش ، عمل جراحی زیبایی چشم ،لیفت شقیقه و ابرو بلفاروپلاستی . پیکرتراشی تزریق ژل و بوتاکس،عمل تزریق چربی و... فعالیت میکند ، ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات و مشاوره صحیح برای انتخاب بهترین کلینیک زیبایی و پزشک متخصص به شما ارائه کنیم،سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا مشاوران کلینیک به شما پاسخ دهند

    بدون دیدگاه

    پاسخ دهید

    فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند