فولیکول-مو-چیست

فولیکول مو چیست + نحوه تقویت فولیکول‌های مو

فولیکول مو چیست؟ آیا فولیکول‌ها در تمام انسان‌ها عملکرد یکسانی دارند یا خیر؟ تحت چه شرایطی ریزش موها شروع می‌شود و فولیکول‌های مو چه نقشی در این ریزش دارند؟ چه راه و روشی برای تقویت فولیکول‌ها برای داشتن موهای پرپشت و زیبا وجود دارد؟ اگر یک تار مو از سرتان جدا شود یا موهای زائدتان را با موچین جدا کنید، پس از چند هفته دوباره شاهد رشد مو از ریشه آن خواهید بود ولی در صورتی که مو رشدی نداشته باشد مجبور به کاشت مو خواهید بود.

چون شما مو را از ریشه درآورده‌اید، اما همچنان ریشه مو یا همان پیاز مو که در زیر پوست قرار دارد توانایی تولید مو را دارد و موی جدید جایگزین موهایی که می‌ریزند می‌شود. برای اینکه بدانیم چرا موهای دوباره رشد می‌کنند، لازم هست فولیکول یا گرافت مو را بشناسیم!

فولیکول مو چیست؟

فولیکول مو همان قسمتی هست که پیاز اصلی مو را تشکیل می‌دهد و وضعیت رشد موها، رنگ موها، جنس موها و حتی فرم موها به این نقطه بستگی دارد. فولیکول‌های مو دو بخش دارند: بخش اپیتلیال و بخش مزانشیمال. قسمت اپیتلیال همان بخشی هست که در آن تکثیر سلول‌ها رخ می‌دهد. این بخش همان ناحیه‌ای واضح و قابل دید مو هست و قسمت رونده آن را شکل می‌دهد؛ اما بخش مزانشیمال همان بخش داخلی است که به پیاز مو می‌رسد.

 

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید


    نوع خدمات درخواستی

     

    در واقع مزانشیمال قسمت اصلی ساختار مو را تشکیل می‌دهد. این بخش ملانوسیت‌هایی دارید که رنگ مو را تعیین می‌کنند و باعث می‌شوند تمام افراد در جهان یک نوع رنگ و ساختار مو نداشته باشند!

    عکس-فولیکول-مو
    عکس-فولیکول-مو

    فولیکول مو چطور عمل می‌کند؟

    در داخل سلول‌های پوستی بدن، فولیکول‌ها پیاز مو و ریشه مو را شکل می‌دهند. درست در نواحی ریشه‌ای موها، نواحی برآمده‌ای دیده می‌شوند که وظیفه جذب مواد مغذی از مویرگ‌های خونی و رساندن آن‌ها به ریشه مو را دارند. با توجه به اینکه ریشه مو مواد مغذی را از طریق خون جذب می‌کند، اگر مواد مغذی و ویتامین‌ها در بدن کافی نباشد، ریشه به مرور سست و ضعیف می‌شود و شاهد ریزش موها خواهید بود.

    برای اینکه بتوانید جلوی این مشکل را بگیرید، باید تغذیه سالم داشته باشید و موهایتان را با شامپوهای مناسب که چربی سر را می‌گیرند و ریشه مو را تقویت می‌کنند شستشو دهید.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

     

    چرخه زندگی فولیکول مو چگونه است؟

    چرخه زندگی فولیکول‌های مو سه مرحله دارد:

    1) مرحله اول: آناژن

    اولین مرحله از چرخه شامل بخش تکثیر هست. در این مرحله فولیکول مو” یک غلاف جدید را تشکیل می‌دهد. روند رشد این غلاف و تبدیل شدن آن به مو در قسمت سر گاهی تا 6 سال طول می‌کشد؛ اما برای غلاف نواحی ابروها و مژه‌ها این زمان کوتاه‌تر است و گاهی تا چند ماه بیشتر زمان نیاز ندارد. این مرحله تنها بخشی هست که در آن قسمت زیرین فولیکول درگیر است.

    مرحله آناژن با ارسال پیام توسط پاپیلای پوستی به سلول‌های بنیادی و تحریک آن‌ها شروع می‌شود. با تحریک این سلول‌ها، بخش زیرین فولیکول مو رشد کرده و پیازی در اطراف پاپیلای پوستی ایجاد می‌شود. پس از آن، پاپیلای پوستی به سلول‌های ماتریکس داخل پیاز علامت می‌دهد که به سمت بالا رشد کنند و یک موی جدید شکل می‌گیرد.

    2) مرحله دوم: کاتاژن

    در مرحله کاتاژن تقسیم سلولی در ماتریکس متوقف می‌شود. به همین دلیل است که این مرحله به عنوان مرحله پسرفت شناخته می‌شود. مرحله کاتاژن نسبت به دو مرحله دیگر کوتاه‌تر است و فقط چند هفته زمان می‌برد. با توقف تقسیم سلولی و شروع پسرفت بخش زیرین فولیکول‌های مو، پاپیلای پوستی به سمت بالا حرکت می‌کند تا یک‌بار دیگر شانس خودش را برای اتصال به برآمدگی‌ها امتحان کند. یک خال مویی با یک گرده سفید و محکم در انتهای آن، حاصل این مرحله است.

    3) مرحله سوم: تلوژن

    این مرحله از چرخه رشد فولیکول مو” به عنوان فاز استراحت شناخته می‌شود. خال‌های مو که به طور کلی مرده‌اند، در این مرحله همچنان حفظ می‌شوند و تا 100 روز این روند ادامه‌دارد. سپس این موها آزاد شده و می‌ریزند تا دوباره با شروع مرحله آناژن، موهای جدید جایگزین موهای مرده شوند.

    موهای انسان‌ها موقع تولد در مرحله اول قرار دارد و پوست سر بیشتر از 100 هزار تار مو دارد. با وجود اینکه موهای سر و بدن به مرور رشد می‌کنند (حدود 1 سانتی‌متر در ماه)، ریزش موها ادامه‌دار است و انسان در طول روز حدود 100 تار موی خودش را از دست می‌دهد.

     

    چطور فولیکول‌های مو را تقویت کنیم؟

    اگر روزهای اول ریزش مو را تجربه می‌کنید، به طور حتم به دنبال راهی هستید که جلوی این مشکل را بگیرید. راه درمان ریزش مو و تقویت فولیکول‌ها را در ادامه این مقاله از کلینیک VIP تهران برایتان آورده‌ایم:

    نکونه-کاشت-مو-در-کلینیک-vip
    نمونه-کاشت-مو-در-کلینیک-vip

    1) آب پیاز و تقویت فولیکول‌ها

    برای تقویت فولیکول مو نیاز به داروهای شیمیایی یا شامپوهای گران‌قیمت ندارید، بلکه گاهی اوقات با همان مواد غذایی که در خانه دارید می‌توانید درمان را شروع کنید. پیاز همان گزینه‌ای است که می‌تواند برای درمان ریزش مو و تقویت فولیکول‌ها کمکتان کند. یک پیاز متوسط را رنده کنید و آب آن را بگیرید، سپس آب پیاز را به سرتان بمالید و خوب ماساژ دهید. 30 تا 60 دقیقه صبر کنید تا آب پیاز به ریشه موها برسد. در نهایت موها را شسته و آبکشی کنید.

    2) استفاده از روغن‌های گیاهی

    روغن‌های گیاهی از بهترین داروهای طبیعی برای تقویت ریشه موها و افزایش رشد آن‌ها هستند. برای اینکه جلوی ریزش موهایتان را بگیرید، می‌توانید از روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن رز ماری و… کمک بگیرید. روغن گیاهی را کمی گرم کنید و سپس آن را روی پوست سرتان بمالید. پس از اینکه خوب سرتان را ماساژ دادید، یک کیسه فریزر یا کلاه رنگ روی سرتان بکشید و اجازه بدهید روغن سه تا چهار ساعت روی پوست سر بماند. سپس سرتان را با شامپو و آب ولرم بشویید و آبکشی کنید.

    3) از شامپو مناسب استفاده کنید

    شامپوهایی که حاوی مواد شیمایی قوی هستند ریزش موها را بیشتر می‌کنند؛ بنابراین برای شستشوی موهایتان بهتر است به سراغ شامپوهایی بروید که خاصیت نرم‌کنندگی دارند و مناسب جنس موی شما ساخته شده‌اند. اگر تجربه کافی برای انتخاب شامپو مناسب ندارید، از پزشکان متخصص پوست و مو کمک بگیرید.

    و در انتها کلینیک VIP تهران

    “فولیکول مو” همان بخشی است که موهای پرپشت و خوش‌حالت شما از قلب آن بیرون میاید. وقتی فولیکول‌های مو سالم باشند، موهایتان همیشه پرپشت می‌مانند و ریزش طبیعی موها نگرانتان نمی‌کنند.

    برای مراقبت از فولیکول‌ها می‌توانید از ماسک مو استفاده کنید، تغذیه سالمی داشته باشید تا مواد مغذی به ریشه موها برسد، موهایتان را کوتاه کنید تا موخوره به ریشه مو نرسد و به اندازه کافی آب بنوشید تا موهایتان خشک و شکننده نشود!

    با همه این گفته‌ها، کسانی که ریزش موی ارثی دارند یا افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و… ممکن است هر روز موهایشان را بیشتر از قبل از دست بدهند و چاره‌ای جز کاشت مو نداشته باشند. تا زمانی که بانک موی شما سالم هست، کلینیک VIP  تهران می‌تواند کاشت مو را برایتان انجام دهد و فولیکول‌های سالم را به نواحی که دچار ریزش مو شده‌اند منتقل کنند. با واتساپ ما در ارتباط باشید و درباره مراحل کاشت مو و شرایط آن اطلاعات کسب کنید.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

    کانال ما در اینستاگرام:

    [instagram-feed user=”vip_kasht” num=6 cols=3]


    177 نوشته
    کلینیک زیبایی vip با مجوز رسمی از وزارت بهداشت با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و با همکاری تیم پزشکی متخصص و مجرب در زمینه عمل های زیبایی ، کاشت مو ، کاشت ابرو ، کاشت ریش ، عمل جراحی زیبایی چشم ،لیفت شقیقه و ابرو بلفاروپلاستی . پیکرتراشی تزریق ژل و بوتاکس،عمل تزریق چربی و... فعالیت میکند ، ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات و مشاوره صحیح برای انتخاب بهترین کلینیک زیبایی و پزشک متخصص به شما ارائه کنیم،سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا مشاوران کلینیک به شما پاسخ دهند

    بدون دیدگاه

    پاسخ دهید

    فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند