ده-علت-افتادگی-پلک-و-راه-های-درمان-آن

ده علت افتادگی پلک و راه های درمان آن

علت افتادگی پلک یکی از مشکلات شایع برای بسیاری از مردم در سراسر جهان است که می تواند به بروز اختلال در بینایی هم منجر شود. البته ایجاد مشکل برای بینایی زمانی بروز می یابد که افتادگی پلک ها با مردمک چشم ها برخورد کند. چنانچه پلک های فوقانی به صورت یک طرف یا دو طرف دچار افتادگی شود، به آن پتوز گفته می شود. تاثیر این مشکل به لحاظ زیبایی در جوانان بیشتر بوده و می تواند مساله ای ناراحت کننده باشد.

ده علت افتادگی پلک

علل مختلفی وجود دارند که باعث بروز پدیده افتادگی پلک می شود. البته امروزه به منظور بهبود ظاهر و نیز بینایی می توان این علل را برطرف و درمان کرد. در این مقاله قصد داریم تا ده علت اصلی افتادگی پلک ها و راه های درمان آن از جمله بلفاروپلاستی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید


    نوع خدمات درخواستی

     

    • افزایش سن

    یکی از شایع ترین علل افتادگی پلک، افزایش سن هست. با افزایش سن پوست اطراف پلک ها دچار چین و چروک می شود و همچنین تاثیر جاذبه زمین بر پوست دور چشم ها باعث بروز پدیده افتادگی پلک ها می شود. البته این مشکل را زمانی باید درمان کرد که در بینایی فرد اختلال ایجاد کند.

    • سکته یا وجود تومور مغزی

    سکته کردن یکی از عللی است که می تواند باعث افتادگی پلک در فرد شود. همچنین تومور مغزی و سرطان علت بروز اختلالات عصبی در بیمار شده که همین اختلالات از علل بروز پدیده افتادگی پلک می شود.

     

    • انواع آسیب ها

    بروز آسیب دیدگی هایی که در اثر سوانح رانندگی یا حوادث شدید رخ می دهد می تواند علت بروز افتادگی پلک باشد. به این طریق که تاثیر آسیب ها روی پلک ها باعث فلج شدن دائمی یا موقت آن ها می شود. همچنین درمان ها به شکل ترمیم یا عمل اورژانسی می تواند افتادگی پلک را به دنبال داشته باشد.

    افتادگی پلک کلینیک vip
    افتادگی پلک کلینیک vip
    • علل ژنتیکی

    برخی از افراد در اثر علل ژنتیکی دچار مشکل افتادگی پلک می شوند. چنانچه نوزاد به هنگام تولد دچار افتادگی پلک باشد یا کودک در همان سنین کودکی دچار این بیماری شود توصیه می شود هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام نمود.

    • بیماری ها و آسیب های عضلانی

    در برخی از موارد، پدیده افتادگی پلک ها می تواند ناشی از بیماری ها و آسیب های عضلانی باشد. یکی از این بیماری ها، دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال است که نوعی بیماری عضلانی ارثی هست و باعث مختل شدن حرکات چشم و دشوار شدن عمل بلع می شود. همچنین یکی دیگر از بیماری های عضلانی که در بزرگسالان باعث بروز افتادگی پلک هر دو چشم می شود، افتالموپلژی خارجی مترقی است.

    همچنین این بیماری ممکن است موجب بروز اختلال در حرکات چشم و در برخی مواقع بروز علائم عضلانی همانند عضله قلب یا گلو می شود. علت دیگر مربوط به بیماری های عضلانی شایع که باعث بروز افتادگی پلک می شود، پارگی یا کشش تصاوفی لنفورآپونوروز هست که همانند یک برآمدگی تاندون بوده که حرکت پلک را امکان پذیر می کند.

    • عارضه میاستنی گراویس

    میاستنی گراویس اختلالی می باشد که می تواند باعث ضعیف شدن عضلات پلک شده و افتادگی آن ها را به دنبال داشته باشد. هر چند این عارضه به ندرت اتفاق می افتد اما علاوه بر تاثیر روی پلک ها، می تواند روی عضلات چهره و حتی عضلات اندام هایی مثل بازوها، پاها و سایر نواحی بدن تاثیر گذشته و باعث ضعیف شدن آن ها شود.

    • بیماری ها و آسیب های چشمی

    در مواردی ممکن است بیماری ها و آسیب های چشمی باعث بروز افتادگی پلک شود. بیماری هایی همانند تومورها درون حفره چشم و عفونت و نیز آسیب هایی که به چشم ها در اثر ضربه وارد می شود ممکن است باعث ایجاد چنین مشکلی شود.

    • وجود بیماری ام اس

    بیماری ام اس هم ممکن است در مواردی باعث بروز مشکل افتادگی پلک ها شود. این بیماری اختلالی نادر به شمار می رود که باعث تاثیر گذاشتن بر واکنش عضلات بدن به اعصاب می شود. ام اس علاوه بر تاثیر گذاشتن روی عضلات پلک ها، می تواند روی عضلات پاها، بازوها، چهره و سایر نواحی بدن تاثیر گذاشته و باعث ضعف آن ها شود.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل افتادگی پلک هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

     

     

    • بروز بیماری سندروم هورنر

    سندروم هورنر بیماری دیگری است که می تواند علت افتادگی پلک شود. این بیماری باعث کوچک تر و غیر طبیعی شدن مردمک چشم شود که توانایی تعریق در نیمی از چهره از بین می رود. از جمله علل بروز این اختلال، وجود تومورهای سرطانی است که در نواحی فوقانی ریه ها گسترش می یابد.

    • سایر علل

    علل دیگری هم می تواند باعث بروز مشکل افتادگی پلک ها شود. جراحی چشم، استفاده از لنزهای تماسی، مالیدن شدید چشم ها، تزریق بوتاکس، دیابت، لیزیک، لازک و …. هم می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود.

    درمان افتادگی پلک

    روش های مختلفی برای درمان مشکل افتادگی پلک وجود دارد. این روش ها هر یک میزان تاثیرگذاری متفاوتی روی این مشکل دارند. در ادامه به شرح این روش ها پرداخته ایم.

    درمان-افتادگی-پلک
    درمان-افتادگی-پلک

    ورزش کردن

    در اغلب موارد ضعف عضلات پلک باعث بروز افتادگی پلک ها می شود. از این رو با تقویت عضلات پلک به وسیله ورزش کردن، درمان این مشکل تا حدودی امکان پذیر است. انواع حرکات ورزشی همانند پلک زدن، گرم کردن پلک ها، تمرینات لیفت ابرو، تحریک عضلات چشم، کشش پلک، تمرین مقاومتی چشم، پوشاندن چشم و …. از جمله حرکاتی است که می تواند باعث درمان افتادگی پلک ها شود

    استفاده از داروهای گیاهی

    برخی از داروهای گیاهی خواص لایه برداری، ضد درد و التهاب دارد. بنابراین امکان استفاده از آن ها برای درمان افتادگی پلک ها هم وجود دارد. انواع داروهای گیاهی همانند عسل، تخم مرغ، چای کیسه ای بابونه، زنجبیل، ترکیب جو، خیار و آلوئه ورا را می توان به شکل ماسک برای درمان این مشکل استفاده کرد.

    استفاده از قطره چشمی

    برخی از قطره های چشمی از قبیل آپنیک، آفلاگان و آپراکلونیدین می توانند به سرعت باعث انقباض پلک شده و به برطرف کردن افتادگی آن ها کمک کنند. این قطره ها را تنها می توان با تجویز پزشک مصرف کرد. البته معمولا استفاده از این قطره ها هر روز دو یا سه بار و هر بار به میزان یک تا دو قطره داخل چشم ها صورت می گیرد.

    استعمال پماد و کرم

    پمادها و کرم های مختلفی برای برطرف کردن افتادگی پلک ها و نیز مشکلات اطراف چشم همانند پف زیر چشم وجود دارد. بهتر است هر صبح یا شب این کرم ها و پمادها را روی پلک ها گذاشته و آن ها را اندکی ماساژ دهید.

    استفاده از روغن

    برخی از روغن های گیاهی در خود آنتی اکسیدان هایی دارند که می توانند باعث درمان افتادگی پلک شوند. روغن درخت چای، روغن نارگیل و روغن زیتون از جمله روغن هایی هستند که می توانند خاصیت ارتجاعی را به پوست بازگردانده و باعث رفع افتادگی پلک ها و جوان سازی آن ها شوند.

    خواندن این مطلب توصیه میشود : جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست از هزینه تا عوارض آن

    استفاده از نخ در رفع افتادگی پلک

    لیفت پلک ها با استفاده از نخ بخیه روشی است که می تواند باعث درمان موقت افتادگی پلک ها شود.این روش باعث تحریک تولید کلاژن شده و سفت شدن پلک ها و رفع افتادگی آن ها را موجب می شود. این روش به این طریق انجام می شود که پزشک در ابتدای کار ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و برش های ریزی در آن جا ایجاد می کند. سپس آن ناحیه را بخیه می زند. بخیه ها هم از نوع جذب شونده بوده و نیازی به خارج کردن ندارند.

    استفاده از روش پلاسما برای افتادگی پلک

    پلاسما در واقع همان حالت چهارم ماده به شمار می رود که می تواند با تصعید پوست، باعث از بین رفتن لایه آسیب دیده شود. در این روش با تبخیر قسمت هایی از پوست، هیچ گونه اثری از جای زخم (اسکار) باقی نمی ماند.

    انجام این روش هم به این صورت است که ابتدا پزشک با کمک یک ژنراتور پلاسما اقدام به ایجاد پرتوهای متمرکزی می کند. این پرتوها باعث تصعید شدن اپیدرم پوست شده و سبب می شود پوست در آن قسمت جمع شود. این روش درمانی می تواند بین یک تا چهار جلسه نیاز داشته باشد. مدت زمان هر جلسه هم در حدود 20 دقیقه است.

    جراحی پلک درمان افتادگی پلک

    روش دیگر برای رفع افتادگی پلک ها، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی است که برای انجام آن نیاز به بی حسی موضعی وجود دارد. پس از بی حس کردن ناحیه مورد نظر، پزشک شروع به زدن برش هایی در پلک های بالایی یا پایینی می کند. سپس پوست ها و چربی های زائد را برداشته و قسمت های برش خورده روی پلک را بخیه می زند. برش ها و بخیه هایی که پزشک روی پلک ها می زند در میان خطوط طبیعی پلک محو می شود و آثار زخم باقی نمی ماند.

    کلام آخر کلینیک VIP تهران

    در این مقاله کوشش کردیم تا ده علت بروز افتادگی پلک و نیز مهم ترین راه های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم. عللی که برشمردیم هر کدام ممکن است در افراد مختلف باعث ایجاد چنین مشکلی شود. از این رو در صورت بروز چنین پدیده ای باید آن را جدی گرفت و درصدد برطرف کردن آن بود؛ زیرا امکان آسیب دیدن بینایی فرد هم وجود دارد. در میان راه های درمان هم، جراحی پلک یا بلفاروپلاستی به عنوان آخرین مرحله درمان است که نتایج آن با رعایت مراقبت های پس از عمل توسط فرد ماندگاری بالایی دارد.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل افتادگی پلک هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

    کانال ما در اینستاگرام:

    [instagram-feed user=”maralclinic” num=6 cols=3]

     


    176 نوشته
    کلینیک زیبایی vip با مجوز رسمی از وزارت بهداشت با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و با همکاری تیم پزشکی متخصص و مجرب در زمینه عمل های زیبایی ، کاشت مو ، کاشت ابرو ، کاشت ریش ، عمل جراحی زیبایی چشم ،لیفت شقیقه و ابرو بلفاروپلاستی . پیکرتراشی تزریق ژل و بوتاکس،عمل تزریق چربی و... فعالیت میکند ، ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات و مشاوره صحیح برای انتخاب بهترین کلینیک زیبایی و پزشک متخصص به شما ارائه کنیم،سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا مشاوران کلینیک به شما پاسخ دهند

    بدون دیدگاه

    پاسخ دهید

    فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند