ریزش-مو-ناشی-از-کرونا

دلایل ریزش مو ناشی از کرونا+ روش‌های درمانی

کرونا بیشتر از آنچه تصورش را می‌کنید خسارت برجا گذاشت! افراد زیادی در اثر مشکلات تنفسی و عوارض ناشی از بیماری زندگی خودشان را از دست دادند؛ اما کسانی که توانستند از کرونا جان سالم به در ببرند هم اوضاع خیلی خوبی ندارند،وخیلی از افراد ریزش مو ناشی از کرونا مبتلاشدند.

چون اگر چه کرونا از بدن این افراد بیرون رفته، اما همچنان عوارض ناشی از آن مانند بی‌حالی و خستگی، از دست رفتن حس بویایی و چشایی، کم شدن میزان دید چشم‌ها و ریزش مو پابرجا هستند. اگر شما هم جزء کسانی هستید که به کرونا مبتلا شده‌اید یا در نزدیکانتان کسی با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و حالا ریزش مو دست از سرتان برنمی‌دارد، با کلینیک VIP تهران همراه باشید و علت این مشکل و راه‌های درمان آن را بشناسید.

 

آیا همه بهبود یافتگان کرونا ریزش مو دارند؟

ریزش مو ناشی از کرونا متوجه چه کسانی است؟ آیا تمام افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند موهایشان سست شده و می‌ریزد یا اینکه کرونا فقط روی یک سری از افراد تاثیر داشته و موهایشان را دچار ریزش کرده است! اغلب کسانی که درباره کرونا و عوارض پس از آن کنجکاو هستند می‌خواهند جواب این سوال‌ها را پیدا کنند.

تحقیقاتی که روی بهبود یافتگان و مبتلایان به کرونا انجام شده نشان می‌دهد که تمام کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند عوارض یکسانی را پس از درمان تجربه نمی‌کنند. بعضی از این افراد با مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس و خس‌خس سینه همچنان درگیر هستند و برای بعضی از افراد مشکلاتی مانند نوسان قند خون و فشارخون رخ می‌دهد.

 

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید


    نوع خدمات درخواستی

     

    بررسی‌هایی که روی حدود 70 بیمار بهبود پیدا کرده کرونا شده نشان می‌دهد که فقط حدود 24 درصد این افراد ریزش مو را تجربه کرده‌اند و سایر افراد با علائم دیگری مواجه بوده‌اند. در بعضی از افراد ریزش مو تا دو ماه ادامه دارد و به مرور این عارضه بهبود پیدا می‌کند؛ اما برای بعضی از افراد ریزش مو کرونا یک مشکل موقتی نیست! بلکه پس از چند ماه همچنان این مشکل دیده می‌شود و آن‌ها را نگران می‌کند.

    کلینیک کاشت مو در غرب تهران
    کلینیک کاشت مو در غرب تهران

     

    دلیل ریزش مو ناشی از کرونا چیست؟

    ریزش مو کرونا به دلیل خاصیت تلوژن افلوویوم TE (TE– Telogen Effluvium) یا شوک ناگهانی رخ می‌دهد. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند ریزش موی شدیدی را تجربه می‌کنند و موهایشان به صورت دسته‌ای می‌ریزد. اغلب کسانی که با این مشکل مواجه می‌شوند ریزش موی زیادی را در بازه زمانی دو تا سه ماهه تجربه می‌کنند. حتی گاهی مواقع ممکن هست نیمی از موهای سر در اثر این شوک از بین بروند و ریزش مو تا یک سال ادامه داشته باشد.

    پس از دوران ریزش، معمولاً موهای سر دوباره شروع به رشد می‌کنند و بخش‌های خالی‌شده سر پر می‌شود؛ اما برای همه این شرایط وجود ندارد. کسانی که فولیکول‌هایشان صدمه جدی ببینند و دیگر توانایی رشد نداشته باشند، ممکن است تا همیشه دچار طاسی یا کم مویی شوند. این افراد می‌توانند با کمک کاشت مو یا روش‌های دیگر سر خودشان را دوباره پرمو کنند؛ اما قبل از آن باید دلایل ریزش مو ناشی از کرونا” را بشناسند.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

     

    بالا رفتن دمای بدن به خاطر تب

    بالا رفتن دمای بدن باعث تحریک فولیکول‌های مو و ریختن آن‌ها می‌شود. به همین خاطر است که در دوران کرونا هم موهایتان دچار ریزش می‌شود. چون در این دوران دمای بدن به شدت بالا می‌رود و تب به عنوان یکی از علائم این بیماری شناخته می‌شود. با کم شدن تب و تنظیم دمای بدن به مرور شدت ریزش مو کم خواهد شد، تا جایی که به زندگی عادی برگردید.

    اضطراب و نگرانی

    از دیگر عوامل تاثیرگذار در ریزش موی کرونا می‌توان به استرس و اضطراب این دوران اشاره کرد. با توجه به اینکه در دوران کرونا صدمات بدنی و تنفسی شدید است و مرگ و میری که در اثر این بیماری رخ داده، اغلب کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند با استرس و اضطراب زیادی مواجه می‌شوند. بدن درد و تنگی نفس و… از یک طرف و وضعیتی که کرونا برای مبتلایان دیگر رقم‌زده از طرف دیگر می‌تواند باعث این مشکل باشد.

    البته نمی‌توان نقش قرنطینه را در این میان نادیده گرفت! جدا شدن از دوستان و اعضای خانواده و حبس شدن فرد در محلی که کسی جز خودش در آن حضور ندارد هم در بروز استرس بی‌تاثیر نیست. اگر دچار ریزش موی TE یا تلوژن شده‌اید، باید صبر کنید تا دوران استرس‌آور ابتلا به کرونا و انتقال آن به پایان برسد.

    برای دوران پسا کرونا و پشت سر گذاشتن عوارض کوتاه‌مدت این بیماری هم چند ماهی زمان نیاز دارید. در حقیقت از ماه دوم یا سوم پس از کرونا، استرس کم‌کم روبه تمام شدن می‌رود و باید به فکر تقویت کردن خودتان باشید. چون بدن در این بازه زمانی ضعیف می‌شود و برای رشد دوباره موهایتان باید یک برنامه غذایی غنی از مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین داشته باشید.

    داروهای کرونا

    دیگر مشکلی که ریزش مو ناشی از کرونا را رقم میزند تنوع داروهای استفاده شده برای درمان این بیماری است. چون کرونا یک بیماری جدید است و داروی خاصی برای درمان همیشگی آن وجود ندارد. به همین خاطر پزشکان مجبور هستند که برای درمان کرونا از داروهایی که نتیجه داده یا احتمال دارد موثر باشد استفاده کنند. بعضی از این داروها موجب ریزش موهای سر می‌شوند. اگر علت ریختن موهایتان داروهای کرونا باشد، پس از قطع کرده داروها و به پایان رسیدن دوران درمان، این مشکل به مرور برطرف می‌شود.

    ریزش-مو-بعد-از-کرونا
    ریزش-مو-بعد-از-کرونا

    روش‌های کاهش ریزش موی ناشی از کرونا

    اگرچه درمان قطعی برای کرونا و کاهش عوارض آن وجود ندارد، اما طبق تجربه مبتلایان این بیماری و پزشکانی که به طبابت متقاضیان مشغول هستند، روش‌های متنوعی برای پیشگیری یا کاهش ریزش مو در این دوران در نظر گرفته شده است. در ادامه درمان‌های خانگی و دارویی پیشگیری از ریزش موی کرونایی­ها را ارائه کرده‌ایم.

     

    درمان‌های خانگی ریزش موی کرونایی­ها

    روش‌های خانگی که می‌توانید برای پیشگیری ریزش مو ناشی از کرونا استفاده کنید عبارتند از:

    تغییر سبک زندگی افراد

    برای اینکه از موهایتان محافظت کنید و جلوی ریزش آن‌ها در طول کرونا و پس از بهبود این بیماری را بگیرید، لازم است که سبک زندگی خودتان را تغییر دهید. در این دوران موهایتان را محکم نبندید و آن‌ها را نکشید. همچنین موهایتان را به آرامی شامپو بزنید و موقع شستن آن‌ها از آب خیلی داغ استفاده نکنید. نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، برنامه غذایی‌تان و نحوه خشک کردن موهایتان هم در ریختن آن‌ها تاثیرگذار است. برای پیشگیری از ریزش موهایتان در این دوران بهترین راه استفاده از شامپوهای تقویتی، داروهای تقویتی و روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل یا روغن‌زیتون است.

    مصرف ویتامین D

    باورتان می‌شود که نور آفتاب و ویتامین دی آن روی رشد موهایتان و استحکام آن‌ها موثر باشد؟ البته قرار گرفتن در برابر نور آفتاب به صورت مستقیم کم عارضه هم نیست! مخصوصاً برای کسانی که کرونا دارند این موضوع می‌تواند باعث افزایش تب و حرارت بدن شود. بهترین راهی که برای این افراد وجود دارد استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین D مانند غلات و لبنیات است. همچنین استفاده از مکمل‌های حاوی این ویتامین می‌تواند جلوی “ریزش مو ناشی از کرونا” را تا حد قابل توجهی بگیرد.

    استفاده از آمینواسیدها شاخه‌دار

    مگر می‌شود حرف از تقویت مو به میان بیاید و نقش کراتین را در این میان نادیده گرفت؟ این پروتئین که در بدن ساخته می‌شود و یکی از آمینواسیدهای ضروری بدن است، نقش پررنگی در رشد و استحکام موها و ناخن‌ها دارد. برای افزایش میزان کراتین در بدنتان می‌توانید از لبنیات، سبزیجاتی مانند بروکلی و تخم‌مرغ استفاده کنید. در صورتی که پزشک صلاح بداند مکمل‌های حاوی کراتین را هم در برنامه روزانه‌تان قرار می‌دهد تا جلوی ریزش مو ناشی از کرونا بگیرد.

    استفاده از روغن ماهی

    روغن ماهی یکی دیگر از مواد موثر در تقویت ریشه موها و پیشگیری از ریزش آن‌ها در اثر ابتلا به کرونا است. این روغن هم به صورت خوراکی استفاده می‌شود و هم می‌توانید از آن برای ماساژ دادن موهایتان استفاده کنید. بعضی مواقع پزشک استفاده از قرص‌های حاوی امگا 3 یا خود ماهی را جایگزین روغن ماهی می‌کند تا متقاضیان بهتر بتوانند از فواید آن بهره‌مند شوند؛ بنابراین حتماً برای خرید روغن ماهی یا جایگزین‌های آن با پزشک معالجتان مشورت کنید.

    مصرف روغن‌های گیاهی

    روغن‌های گیاهی هم جزء بهترین درمان‌های خانگی برای پیشگیری از ریزش موها پس از کرونا محسوب می‌شوند. برای اینکه موهایتان را به کمک روغن نارگیل، روغن رز ماری و… تقویت کنید، کافی است نیم ساعت قبل از حمام کردن موهایتان را به روغن آغشته کرده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن خوب جذب موهایتان شود. سپس با آب ولرم و شامپو مناسب موها را شسته و آبکشی کنید.

    درمان‌های پزشکی پیشگیری از ریزش مو کرونایی­ها

    اگر از درمان‌های خانگی جواب نگرفته‌اید و به دنبال راهی بهتر برای جبران ریزش موهایتان به خاطر کرونا هستید، می‌توانید به سراغ درمان‌های دارویی بروید. در ادامه روش‌های متداول درمان ریزش مو ناشی از کرونا را برایتان آورده‌ایم.

    استفاده از ماینوکسیدیل

    یکی از داروهایی که برای تقویت ریشه مو و متوقف کردن ریزش آن‌ها تجویز می‌شود ماینوکسیدیل است. این محلول با توجه به عوارضی که دارد توسط متخصصین اصلا پیشنهاد نمیشود . اگر شدت ریزش موهایتان زیاد بوده و سرتان خالی‌شده، ممکن است این دارو نمی تواند تاثیر قابل توجهی برای پر شدن دوباره سرتان داشته باشد

    درمان ریزش مو
    درمان ریزش مو

    مکمل‌های حاوی ویتامین

    با توجه به اینکه بدن در طول کرونا به شدت ضعیف می‌شود و احتمال دارد که همین مشکل باعث ریزش موها شده باشد، پزشکان پس از درمان نسبت به تجویز مکمل‌های حاوی ویتامین‌های خانواده B، روی و بیوتین و… اقدام می‌کنند.

    مزوتراپی مو

    اگر دارو درمانی تاثیر نداشته باشد، پزشکان به سراغ روش‌های قوی‌تری مانند مزوتراپی برای تقویت ریشه موها و رشد آن‌ها می‌روند. در مزوتراپی از سلول‌های بنیادی تقویت‌شده برای پرپشت شدن موها استفاده می‌شود و پزشک برای تقویت رشد موها ماده مغذی را به نواحی مشخص شده تزریق می‌کند.

    کاشت مو

    در صورتی که پزشک متخصص همه راه‌ها را برای بازگرداندن مجدد موها و رشد آن‌ها به کار برده و نتیجه‌ای حاصل نشده، راهی جز کاشت مو برای کسانی که ریزش مو ناشی از کرونا را تجربه کرده‌اند باقی نمی‌ماند. در این حالت پزشک با متدهای به روز دنیا و بهترین متدهای موجود فولیکول‌های جوان را به نواحی طاس یا کم‌پشت سر پیوند میزند. پس از چند ماه موهای جدید شروع به رشد می‌کنند و دوباره می‌توانید مانند روزهای قبل از ابتلا به کرونا زیبا باشید.

     

    سوالات متداول ریزش مو ناشی از کرونا+ جواب تخصصی

    1) آیا ریزش موی کرونا همیشگی و دائمی هست؟
    همان‌طور که در مطلب کلینیک VIP تهران به آن اشاره شد، این مشکل برای اغلب افراد موقتی هست و پس از 6 ماه به مرور به پایان می‌رسد.

     

    2) آیا از همان روزهای اول ابتلا به کرونا ریزش مو رخ می‌دهد؟
    ریزش موی کرونایی­ها معمولاً در هفته‌های سوم و چهارم که علائم بیماری کمرنگ می‌شود قابل مشاهده هست؛ بنابراین اگر در روزهای اول ابتلا به این بیماری ریزش مو نداشته‌اید، دلیل نمی‌شود که در پایان دوران بهبودتان دچار ریزش مو نشوید.

     

    3) حتماً باید برای درمان ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟
    با توجه به اینکه اغلب افراد کرونایی به دلیل تلوژن دچار این مشکل می‌شوند، نگرانی از بابت قطع شدن ریزش موهای آن‌ها پس از بهبود وجود ندارد. با این وجود، برای مشخص شدن علت دقیق ریزش موهایتان باید تحت نظر پزشک باشید و درمان شوید.

     

    4) آیا شامپو ضد ریزش مو برای کرونایی­ها موثر هست؟
    برای بعضی از افراد استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو می‌تواند موثر باشد؛ اما تمام کسانی که به ریزش مو ناشی از کرونا مبتلا هستند نمی‌توانند این گزینه را به عنوان یک درمان قطعی حساب کنند. حتی برای بعضی از افراد ممکن هست این روش به صورت موقتی جوابگو باشد و پس از چند وقت دوباره ریزش مو شدت پیدا کند.

     

    5) آیا کوتاه کردن موها می‌تواند جلوی ریزش آن‌ها را بگیرد؟
    با توجه به اینکه ریزش مو به خاطر کمبود ویتامین و استرس و … رخ می‌دهد؛ کوتاهی موها تاثیر زیادی روی این موضوع ندارد.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل کاشت مو هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

    کانال ما در اینستاگرام:

    [instagram-feed user=”vip_kasht” num=6 cols=3]


    176 نوشته
    کلینیک زیبایی vip با مجوز رسمی از وزارت بهداشت با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و با همکاری تیم پزشکی متخصص و مجرب در زمینه عمل های زیبایی ، کاشت مو ، کاشت ابرو ، کاشت ریش ، عمل جراحی زیبایی چشم ،لیفت شقیقه و ابرو بلفاروپلاستی . پیکرتراشی تزریق ژل و بوتاکس،عمل تزریق چربی و... فعالیت میکند ، ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات و مشاوره صحیح برای انتخاب بهترین کلینیک زیبایی و پزشک متخصص به شما ارائه کنیم،سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا مشاوران کلینیک به شما پاسخ دهند

    بدون دیدگاه

    پاسخ دهید

    فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند