علل-و-راه-های-درمان-پف-پلک

علل و راه های درمان پف پلک را بشناسید

پف پلک ها از جمله مشکلات شایعی هست که افراد با بالا رفتن سن دچار آن می شوند. البته علل دیگری هم باعث ایجاد چنین پدیده ای می شود. با افزایش سن فرد، بافت ها و عضلات دور چشم ها که وظیفه نگهداری از پلک ها را دارند، دچار ضعف شده و توان نگه داشتن پوست پلک ها را نخواهند داشت. پیامد این وضعیت ایجاد چین و چروک اطراف  پوست پلک ها و افتاده شدن آن هست. هم چنین چربی های محافظت کننده از چشم ها که به طور طبیعی اطراف چشم ها را احاطه کرده اند، به زیر چشم ها حرکت کرده و جمع می شوند. جمع شدن چربی ها باعث بروز پدیده پف پلک ها می شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا پف پلک و راه های درمان آن از جمله بلفاروپلاستی را بررسی کنیم.

علل پف پلک ها

علل مختلفی ممکن است باعث بروز عارضه ورم یا پف پلک ها شود. این پدیده هم می تواند از علل ساده ای ناشی شود و هم این که علامتی است که فرد دچار بیماری و عوارض جدی چشم ها شده است. در ادامه به بررسی علل ایجاد چنین مشکلی پرداخته ایم.

کم خوبی و خوابیدن نامناسب

نحوه خوابیدن فرد و نیز کم خوابیدن فرد از عللی هست که می تواند باعث ورم پلک ها شود. کم خوابی و حالات خواب نامناسب همانند خوابیدن روی چهره باعث می شود مایعات در زیر چشم ها تجمع کند که منجر به “پف پلک” ها می شود. علاوه بر این ها علل دیگری هم در این رابطه وجود دارد که باعث بروز چنین عارضه ای می شود. از جمله تغییرات هورمونی دوره میانسالی، اختلالات خواب، وقفه تنفسی یا آپنه، تشک نامناسب و غیر راحت، خوابیدن در کنار کودکان خردسال و نوزادان، شیفتی بودن ساعات کار و خواب نامنظم در طول روز و همچنین عدم مدیریت درست ساعات آخر شب از جمله عللی است که می تواند باعث بروز پف روی پلک ها شود. به این منظور برای کاهش ورم پلک ها، به پشت خوابیده و  وضعیت بدن به نحوی باشد که بالا تنه اندکی بالاتر از سایر نواحی بدن باشد. این حالت باعث کمک به تخلیه مایعات از ناحیه چهره می شود و پلک ها می شود. علاوه بر این توصیه می شود که برای خود برنامه خواب منظمی را تنظیم کنید. لازم است به مدت هفت تا هشت ساعت به صورت پیوسته در شبانه روز بخوابید.

 

برای ثبت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید


    نوع خدمات درخواستی

     

     تماس و فشار به پلک ها

    فشار آوردن به پلک ها و تماس با آن ها هم می تواند باعث ایجاد پف روی پلک ها شود. کارهایی همانند استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، ریمل، چسب مژه، سایه چشم، سرم مژه، لنزهای تماسی، استفاده زیاد از کرم های استروئیدی، تماس چشم ها با لایه بردارها و محلول های شستشوی ضد آکنه، شستشوی صورت و چشم ها با محصولات مراقبت از پوست و مو و مواد شستشو دهنده معطر همگی باعث تحریک چشم ها شده و منجر به بروز ورم پلک ها می شود.

    حساسیت

    بروز حساسیت هم باعث ایجاد مشکلات در بزرگسالان و هم کودکان میشود و علت این پدیده می تواند ژنتیکی باشد. حساسیت می تواند باعث بروز پف پلک” ها، خشکی، ورم و آب ریزش چشم ها و نیز خارش آن ها شود. در صورت عدم تشخیص مواد حساسیت زا که محرک حملات است، احتمال بروز ورم روی پلک ها وجود دارد. مصرف آنتی هیستامین غیر خواب آور و  نیز شستشوی سینوس ها دو بار در روز باعث جلوگیری از بروز حساسیت و کنترل آن می شود. علاوه بر این ها باید از مصرف محرک های حساسیت زا همانند شوینده های معطر،  شوره حیوانات خانگی، عطر، دود، گرد و غبار و غذاهای حساسیت زا خودداری شود. لازم است هنگامی که کارهای منزل و باغبانی را انجام می دهید از ماسک استفاده کنید. قرار دادن سیستم تهویه روی حالت چرخشی باعث جلوگیری از ورود ذرات آلاینده و گرد و غبار به درون بینی ها، چشم ها و ریه ها می شود.  نهایتا هم بهترین کار در این رابطه ترک کردن مصرف سیگار و دخانیات است.

    التهاب بافت ناحیه چشم

    التهاب در بافت های ناحیه چشم می تواند علت پف پلک ها و نیز بروز حساسیت خفیف، سرخی، انقباض چشم و آبریزش از آن ها شود. اگر بافت درون حفره چشم ورم کند، در بیمارانی که دچار بیماری گریوز هستند، باعث فشار دادن چشم به طرف جلو و ورم و برآمدگی آن ها می شود. از این رو چنانچه دچار ورم و برآمدگی چشم هایتان شده اید، باید به متخصص غدد مراجعه کردن تا با تشخیص بیماری و درمان آن، عملکرد تیروئید بازیابی شده و تیروئید چشم هم درمان شود. علاوه بر این ها خودداری از مصرف غذاهای آلتهاب آور همانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل دلمه ای و گوجه، ضروری است.

    جراحی-زیبایی-پلک
    جراحی-زیبایی-پلک

    افزایش سن

    افزایش سن باعث ضعیف تر شدن بافت های اطراف چشم می شود. ضعیف تر شدن بافت های چشم هم با عواملی همانند مصرف سیگار و مشروبات الکلی، تماس با نور خورشید و مالش چشم ها سرعت می یابد. برخی از توده های چربی زیر چشم ها به صورت ژنتیکی ایجاد می شود و برخی اوقات در دوران جوانی بروز می یابد و با افزایش سن هم جلب بیشتری می کند.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل پف پلک هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

     

    مصرف غذاهای سرشار از سدیم

    مصرف غذاهایی که حاوی سدیم فراوان هستند باعث بروز پدیده “پف پلک” می شود. غذاهایی همانند فست فودها، تنقلات شور، سوپ، شیرین کننده های مصنوعی، غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های انرژی زا، نودل و جلبک سرشار از سدیم هست. توصیه می شود غذاهایی مصرف کنید که میزان کم تری کربوهیدرات داشته باشد. همچنین عدم مصرف لبنیات و مصرف کم تر غذاهای فرآوری شده نیز لازم هست. مصرف لبنیات باعث بروز حساسیت، جوش و آکنه، نفخ، احتباس آب و نیز پف روی پلک و سایر مشکلات می شود.

    نیاشامیدن آب به میزان کافی

    نیاشامیدن آب به میزان کافی باعث می شود آب بدن کاهش یافته و مشکل احتباس آب در فرد ایجاد شود. این مشکلات خود می تواند علت ورم پلک ها، خشکی پوست بدن و پوست سر، سیاهی زیر چشم ها، ورم  و نیز یکنواخت نشدن رنگ پوست باشد. برای این که تاثیر این عوامل از بین برود، قطع یا کاهش مصرف عامل های محرک و نیز نوشیدن آب به میزان بیشتری در طول روز ضروری هست. مصرف آب بیشتر با هر وعده غذایی شور و عدم مصرف  نوشیدنی هایی که کاهش آب بدن را موجب می شود، لازم هست. همچنین مصرف داروهایی همانند پردنیزولون که علت ورم شدید پلک می شود، باعث افزایش نیاز به فرد به نوشیدن آب می شود.

    تماس با نور خورشید

    یکی دیگر از علل پف پلک ها، تماس با نور خورشید است. همچنین آفتاب سوختگی، تماس با منابع حرارت داخلی، سوختن با باد، فتودرماتیت که علت آن در معرض آفتاب قرار گرفتن است و نیز مصرف داروها می تواند باعث پف پلک” شود. از این رو برای برطرف کردن چنین مشکلی استفاده از ضد آفتاب فیزیکی و نیز عینک مجهز به عدسی محافظ uv ضروری است.

    بیماری درماتیت و سایر بیماری های چشمی

    بیماری درماتیت و سایر بیماری های چشمی همانند کنژنکتیویت، گل مژه چشم، بلفاریت، خشکی چشم و سایر عفونت های ناحیه چشم می تواند علت بروز پف پلک باشد. از این رو در صورتی که پف پلک ها به مدت بیش از چند روز ادامه یافت، ضروری است به پزشک مراجعه شود.

    وجود کیست در پلک

    چنانچه پف پلک” درد داشته باشد، احتمال آن که علت آن وجود یک کیست که در پلک میانی شکل گرفته باشد، وجود دارد. توصیه بیشتر متخصصان آن است که برای تخلیه و درمان کیست در پلک، باید در اولین فرصت به مراکز درمانی مراجعه کرد، زیرا امکان سفت شدن محتویات درون کیست وجود دارد و در این شرایط درمان آن ها هم دشوارتر می شود.

    روش های درمان پف پلک

    روش های مختلفی برای درمان ورم پلک ها استفاده می شود. برخی از این روش ها را می توان در خانه انجام داد. در حالی که برخی از روش ها باید تحت نظر پزشک و در مرکز درمانی انجام شود. در ادامه به بررسی مختصر هر یک از این روش ها پرداخته ایم.

    بلفاروپلاستی-چیست
    بلفاروپلاستی-چیست

    استعمال کرم های مخصوص

    کرم های زیادی تولید شده اند که برای درمان ورم پلک استفاده می شود. وقتی قصد انتخاب یکی از این کرم ها را دارید، کرمی را انتخاب کنید که حاوی موادی از جمله رتینول، تتراپپتید، کافئین، سلول های بنیادینی که از سیب گرفته شده و سایر ترکیب هایی از این قبیل عناصر و مواد را داشته باشد. این قبیل کرم ها باعث استحکام ساختار و بافت پوست اطراف چشم و نیز تقویت آن ها می شود که نتیجه آن برطرف شدن افتادگی و شلی پوست پلک و دور چشم هاست. البته با این حال چنین محصولاتی از قبیل کرم ها و ژل ها تاثیر آنچنانی روی پوست نداشته و تغییر قابل توجهی را پدید نمی آورد. نتایج جزئی آن ها هم کوتاه مدت بوده و ماندگاری زیادی ندارد.

    خواندن این مطلب توصیه میشود : جراحی پلک و آنچه باید قبل از عمل بدانید

     

    تزریق ژل و چربی برای درمان پف پلک

    ورم پلک ها در موارد بسیاری ممکن است ناشی از کم شدن حجم قسمت های زیر پلک پایین باشد. امروزه با کمک روش هایی همانند تزریق ژل و چربی امکان جبران حجم از دست رفته زیر چشم ها و برطرف شدن ورم آن ها وجود دارد. تزریق ژل های هیالورونیک اسید همانند رستیلین و ژوودرم که به طور معمول برای چنین کاری استفاده می شود، باعث می شود ظاهر فرد کاملا طبیعی شده و نتایج آن هم ماندگاری نسبتا بالایی دارد. تاثیر این ژل ها به گونه ای است که موجب جذب رطوبت و نگاه داشتن آن می شود. همچنین یک پد بافتی را در قسمت ورم کرده پلک شکل می دهد. این پد بافتی سبب حجم دهی به قسمت ورم کرده و حفظ رطوبت آن می شود. علاوه بر این ها تزریق ژل سبب کلاژن سازی در پوست می شود.

    استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی

    یکی دیگر از روش های درمان پف پلک، استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی است. تابش چنین امواجی باعث گرم شدن بافت زیرین پوست می شود. چنین کاری موجب کمک به پوست برای کلاژن سازی می شود. نتیجه آن هم تقویت و استحکام بافت زیرین پوست شده که برطرف شدن شلی و افتادگی پوست به دنبال دارد. با انسجام و کشیدگی پوست اطراف چشم، ورم پلک و قسمت های زیر چشم رفع می شود.

    مزوتراپی

    در صورت تجمع چربی های زائد در قسمت های زیر چشم، امکان از بین بردن این چربی ها با روش مزوتراپی وجود دارد. در این روش که به شکل غیر جراحی انجام می شود، در هر دو هفته یک بار، تعدادی تزریقات در اندازه میکرو در ناحیه تجمع چربی ها انجام می شود. مواد فعالی که در محلول مزوتراپی وجود دارد، باعث می شود چربی ها حل شده و افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر نتیجه دهد. برای دستیابی به نتایج مطلوب به طور معمول لازم است یک دوره درمانی 2 تا 4 جلسه ای هر دو هفته یک بار انجام شود. پس از انجام هر جلسه درمان، امکان بروز تورم خفیف  تا 24 ساعت در ناحیه عمل شده وجود دارد.

    لیزر در درمان پف پلک

    درمان با لیزر روشی کم تهاجمی به شمار می رود که برای لیفت پوست چهره و کشیدگی آن استفاده می شود. از این طریق باعث رفع ورم پلک هم می شود. این روش بدن را تحریک می کند تا کلاژن بیشتری تولید کند. کلاژن هم سبب می شود پوست سفت شده و انسجام یاید. وجود این ماده در پوست پلک ها و زیر چشم، زیبایی، سلامت و طراوت آن را پدید می آورد. درمان با لیزر ممکن است در برخی بیماران در یک جلسه نتیجه مفیدی داشته باشد؛ اما در برخی دیگر امکان دارد چند جلسه درمانی نیاز باشد.

    جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

    جراحی زیبایی پلک یا همان بلفاروپلاستی روشی است که باعث رفع مشکل پف پلک” و افتادگی پوست آن شده و حالت خسته آن را از بین می برد. از این لحاظ جوانسازی پوست اطراف چشم و ظاهر چشم ها را نتیجه می دهد. این روش به این صورت انجام می شود که پزشک جراح اقدام به ایجاد برش هایی در پوست پلک ها کرده و پوست، چربی ها و بافت عضلانی زائد را از پلک فوقانی و زیرین برمی دارد. سپس محل برش ها را بخیه می زند.

    کلام آخر کلینیک VIP تهران

    در این مقاله کوشش کردیم تا علل عارضه پف پلک و نیز راه های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم. با دانستن علل تا حدی می توان از بروز آن پیشگیری کرد. روش هایی که برای درمان این عارضه بیان شرح دادیم هر کدام می تواند برای درمان آن به کار برده شود. اما به طور معمول دستیابی به نتایج مورد نظر و مدت زمان ماندگاری آن ها در هر یک از روش ها، متفاوت است. توصیه می شود برای درمان این پدیده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمان که باعث رسیدن به نتایج مطلوب را داشته باشد، انتخاب شود.

     

    آیا شما کاندید مناسب “عمل پف پلک هستید یا خیر ؟

    عکس خود را در واتس آپ برای ما ارسال کنید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

    کانال ما در اینستاگرام:

    [instagram-feed user=”maralclinic” num=6 cols=3]


    176 نوشته
    کلینیک زیبایی vip با مجوز رسمی از وزارت بهداشت با مجموعه ای کامل از برترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا و با همکاری تیم پزشکی متخصص و مجرب در زمینه عمل های زیبایی ، کاشت مو ، کاشت ابرو ، کاشت ریش ، عمل جراحی زیبایی چشم ،لیفت شقیقه و ابرو بلفاروپلاستی . پیکرتراشی تزریق ژل و بوتاکس،عمل تزریق چربی و... فعالیت میکند ، ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات و مشاوره صحیح برای انتخاب بهترین کلینیک زیبایی و پزشک متخصص به شما ارائه کنیم،سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا مشاوران کلینیک به شما پاسخ دهند

    بدون دیدگاه

    پاسخ دهید

    فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند