جراحی زیبایی پلک – Blepharoplasty

چشم ها دریچه ای به سوی روح و روان انسانهاست. در ارتباطات غیر کلامی و بیان احساسات، چشمها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. چشمها به راحتی می توانند حالتهای هیجانی مانند عصبانیت، غمگینی، شادی، تعجب، ناامیدی، عشق و … را بیان کنند. همین خصوصیات چشمها باعث می شود با وجودی که تغییرات پیری در تمام بخشهای صورت ایجاد می گردد، این تغییرات در قسمت بالای صورت ( اطراف چشمها) بسیار بیشتر از قسمت پایین صورت خود را نشان دهد.

عضلات اطراف چشم در ابراز احساسات از طریق چشم بسیار نقش موثری دارند. در روند پیر شدن، تغییراتی در این عضلات و پوست روی انها به صورت شلی و افزایش چین ایجاد می شود. جراحی پلک -بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) در بازگرداندن این تغییرات به حالت جوانی به طور موثر عمل می کند و امروزه این کار به صورت شایع انجام می شود.
قبل از انجام جراحی زیبایی پلک Belpharoplasty (اصلاح افتادگی پلک):

بررسی دقیق نواحی اطراف چشم بسیار مهم است. در پلک بالا، توجه به وضعیت ابروها و بررسی افتادگی ابرو از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسب بهترین نتیجه از جراحی پلک و همچنین جلوگیری از عارضه بسته نشدن پلک، باید ابتدا افتادگی ابرو برطرف شود. در نظر نگرفتن همین نکته کوچک می تواند هر جراحی پلک بالا را به اشتباه بزرگی منتهی کند. پزشکی که قبل از جراحی پلک (جراحی افتادگی پلک بالا)، از افتادگی ابرو بی اطلاع باشد و یا ان را در نظر نگیرد، ناخودآگاه مقدار بیش از حدی از پوست پلک بالا را برمی دارد و همین امر باعث می شود که بعد از جراحی پلک بالا، چشمها به درستی بسته نشوند. به طور کلی برای جلوگیری از عارضه بسته نشدن چشمها در جراحی پلک بالا (جراحی افتادگی پلک بالا)، حداقل 20 میلیمتر پوست سالم باید از زیر ابرو تا لبه مژه ها باقی مانده باشد. در مورد پلک پایین نیز قبل از انجام جراحی پلک – بلفاروپلاستی Belpharoplasty (جراحی زیبایی پلک)، باید وضعیت گونه ها بررسی شود. اصلاح افتادگی گونه ها و برطرف کردن گودی زیر چشم با تزریق ژل یا تزریق چربی، می تواند باعث شود که نتایج فوق العاده ای از جراحی پلک بدست آید. در جراحی پلک پایین نیز مانند جراحی پلک بالا، هدف مهم ما، اصلاح شلی و افتادگیهای بافتهای زیر پوستی است به این معنی که حداقل پوستی که برای برطرف کردن چینهای زیر چشم لازم است برداشته می شود. برداشتن بیش از حد پوست در جراحی پلک پایین، علاوه بر اینکه خطر بسته نشدن پلک را به دنبال دارد، می تواند به پیر تر نشان دادن چشمها منجر شود.

با افزایش سن، پلکها (اطراف چشم) چه تغییری می کنند؟

با افزایش سن و پیری صورت، تقریبا در همه افراد پوست پلک شل و دارای چینهای زیاد می شود. در برخی افراد چربی های زیر پلک زیاد شده و به صورت پف در پلک بالا یا پایین خود را نشان می دهد. همزمان با افتادگی پلک بالا، ابروها دچار افتادگی می شوند و فاصله بین چشم و ابرو کاهش می یابد.همزمان با تغییرات پلک پایین، افتادگی گونه و کم شدن چربیهای زیر چشم نیز دیده می شود. گاهی علائم پیری در دو طرف صورت با یکدیگر متفاوت است، به این معنی که ممکن است یک پلک یا ابرو نسبت به سمت مقابل ، افتادگی کمتر یا بیشتری داشته باشد. اصلاح همزمان این غیر قرینگی در حین عمل جراحی پلک – بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) برای رسیدن به نتیجه مطلوب الزامی است.

برای جوان سازی پلک ها (اطراف چشم) چه کارهایی می توان کرد؟

همه ما می دانیم که با برداشتن پوست اضافه در کسانی که افتادگی پلک ناشی از پوست اضافه دارند (جراحی زیبایی پلک – بلفاروپلاستی )، می تواند در جوانسازی صورت تغییر زیادی ایجاد کرد.
گاهی افتادگی پلک، به صورت واقعی نیست و نمای ایجاد شده به دلیل افتادگی ابروست، لذا با اصلاح ابرو، زیبایی چشمها بیشتر می شود.
در مواردی که چینهای اطراف چشم (پلک و ابرو) زیاد باشد و افتادگی پلک خفیف باشد، با روشهایی بسیار آسانتر از جراحی پلک ( بلفاروپلاستی )، می توان جوانسازی اطراف چشم را انجام داد. یکی از بهترین و مرسومترین روشها، استفاده از بوتاکس در این نواحی است. اصلاح گودی زیر چشم (ناودان اشکی) در جوانسازی پلک پایین بسیار مهم است. این کار را می توان با تزریق چربی زیر چشم یا تزریق ژل در این ناودان اصلاح کرد. تزریق چربی در این قسمت اثر دائمی و ماندگار دارد.